بهترین گیاهان برای نگهداری در خانه

این روزها بیشتر ما در خونه‌هایی بدون حیاط و آپارتمانی زندگی می‌کنیم و دیگه خبری از باغچه‌های پر از گل و درخت و شمعدونی‌های کنار حوض نیست. اما نمیشه بدون سبزی و طراوت گیاهان زندگی کرد، اینجاست که باید بریم سراغ گیاهان آپارتمانی. یعنی گیاهانی که در فضای کم نور و بعضی اوقات بدون نور و دور از هوای آزاد هم بتونن سبز و شاداب بمونن. پس اگر ساکن آپارتمان هستین، این مطلب رو بخونین تا شما رو با انواع گیاهان آپارتمانی مقاوم، خوشبو و معطر و حتی تصفیه کننده هوای خونه و آپارتمان آشنا کنیم.

بهترین گیاه‌های آپارتمانی کدام هستند؟

در میان انواع متنوع گل و گیاهان، برخی از اون‌ها مناسب شرایط آپارتمان هستن. یعنی با نور و هوای داخل آپارتمان، سازگارند. در ادامه ما به‌طور خلاصه و در جدول زیر 10 نمونه از گیاهان آپارتمانی رو معرفی کردیم.

نام گیاهنور مورد نیازآبیاری مورد نیازطول عمروضعیت نگهداری
دیفن باخیاسایه‌دوست/نور متوسطمتوسطبیش از 5 سالآسان
سانسوریاغیر مستقیمکمبالای 5 سالآسان
پتوسمتوسط/غیر مستقیمکم/ در صورت خشکی سطح خاکبالای 3 سالآسان و بدون دردسر
زاموفیلیامتوسط/ غیر مستقیممنظم+متوسطبالای 3 سالآسان
شفلرامستقیم/ متوسطزیادبالای 5 سالآسان
برگ انجیریکم/غیرمستقیمکم/در صورت خشکی خاکبالای 5 سالآسان
گندمیغیر مستقیم/متوسطزیاد/ در صورت خشکی خاکبالای 5 سالآسان
برگ بیدیزیاد/غیرمستقیممتوسط/در صورت خشکی خاکحداکثر 3 سالحساس
فیکوس لیراتامناسب/غیرمستقیممتوسط در صورت خشکی خاکبیش از 10 سالآسان
آنتوریومکم/غیر مستقیمزیاد/در زمستان در صورت خشکی خاکبالای 5 سالآسان

در جدول بالا سعی کردیم 10 مورد از گیاهان معروف آپارتمانی رو معرفی کنیم و در کنار اون طول عمر و شرایط نور و آبیاری رو هم به‌طور خلاصه بیان کردیم. البته گیاهان زیبا و محبوب دیگه ای هم هستن برای مثال در مقاله دیگه ای ما همه چیز درباره گیاه پرنده بهشتی که بهش نیاز دارید رو برای شما عزیزان آماده کردیم.

زیباترین گل‌های آپارتمانی سایه دوست چه گیاهانی هستند؟

در حالت عادی، نور خورشید فاکتور اصلی و عامل فتوسنتز در گیاهان هست و بدون نور خورشید، اغلب گیاهان زرد و پژمرده میشن. اما در این میان گیاهانی وجود دارن که مخصوص آپارتمان و شرایط کم نور هستن که با وجود نور کم سالم و سرسبز می‌مونن. برخی از این گیاهان آپارتمانی عبارتند از:

  • آگلونما: که به آن همیشه سبز چینی هم میگن، مثل اسمش همیشه سبزه و به نور کمی نیاز داره و انتخاب مناسبی برای افرادیه که تازه می‌خوان گیاه بخرن و تازه کارن.
گیاه آگلونما
  • فیکوس بنجامین: این گیاه سایه‌دوست و زیبا رو زیاد جابه‌جا نکنین چون نسبت به نور، دما و رطوبت و همچنین زیاد و کم شدن نور خورشید خیلی حساسه.
فیکوس بنجامین
  • فیلودندرون برگ قلبی: این گیاه یکی از مهربون‌ترین گیاهان آپارتمانی سایه دوسته که با شرایط محیط سازگاره و با نور کم به راحتی کنار میاد.
گیاه فیلودندرون
  • فیتونیا: یکی از اعضای خوشرنگ خونواده گیاهان آپارتمانی، فیتونیاست که توی نور کم رشد می‌کنه، اما تو نور زیاد رشدش بیشتر میشه. اگر توی سایه یا محیط کم نور باشه طرح‌های روی برگ‌هاش کم رنگ شده و محو میشه.
گیاه فیتونیا
  • دیفن باخیا: یکی دیگه از گیاهان سایه‌دوست، دیفن باخیاست که در برابر نور مستقیم خورشید، از بین میره. حتی اگر دیفن باخیا رو جلوی پنجره آفتاب‌گیر قرار دادین، حتما از پرده ضخیم استفاده کنید تا مانع رسیدن نور خورشید به گیاه بشه.
دیفن باخیا

اگر خونه یا آپارتمانتون نور گیر نیست و فکر می‌کنین نمی‌تونین گل و گیاه داشته باشید، سخت در اشتباهین چون ما در بالا برخی از گیاهان سایه‌دوست رو معرفی کردیم. اگه دوس دارین که همه چیز درباره گل بابا آدم رو بدونین در مقاله دیگه ای از سیر تا پیز اطلاعاتی که لازم دارین رو براتون آماده کردیم که میتونید ببینید.

معروف‌ترین و زیباترین گل‌های آپارتمانی کدامند؟

درسته که هر گیاه و گلی زیبایی خاص خودش رو داره، اما برخی از گیاهان آپارتمانی هستن که از نظر ظاهری زیبایی ویژه‌ای دارن. اگر به دنبال یک گیاه زیبا هستین، ما در ادامه چند گیاه آپارتمانی زیبا رو به شما معرفی می‌کنیم:

  • گیاه رشته مروارید: این گیاه خاص و زیبا حال و هوای خوبی به خونه شما داده و با پیچک‌های ظریف و مهره‌هایی گرد مثل رشته مروارید که از محل کاشت سرریز میشن. این گیاه مناسب پوشاندن پایه‌ست.
  • فیکوس بنسای پیوندی: اگر دنبال گیاهی زیبا و رومیزی هستین ما به شما این گیاهو معرفی می‌کنیم.  گیاهی مقاوم وسازگار که به راحتی در نور کم تا نور غیرمستقیم، مقاوم بوده و می‌تونه گیاهی ایده‌آل برای فضای اداری باشه.
  • برگ انجیری: این گیاه زیبا با برگ‌هایی درشت و خیره‌کننده به فضای داخلی خونه جذابیت خاصی می‌بخشه.
  • بامبو آبی چینی: این گیاه بدون خاک رشد می‌کنه، کافیه اون رو مثل یک شاخه گل درون آب قرار بدین. فقط هر چند هفته آب اون رو عوض کرده و از آب تصفیه شده استفاده کنین.
  • گیاه آپارتمانی آنتوریوم: شاید بیشتر افراد فکر کنند که این گیاه غیر واقعیه. اما این مدل آنتوریوم با شکوفه‌های مداوم و گل‌هایی قرمز ظاهری جذاب و خیره‌کننده داره. برای نگهداری از این گیاه اون از نور مستقیم خورشید دور نگه دارید و زمانی که خاک خشک شد، آبیاری رو انجام بدین.

در این بخش از محتوا برخی از گیاهان آپارتمانی زیبا و جذاب رو معرفی کردیم.  

گیاه آپارتمانی آنتوریوم

زیباترین گل‌های تصفیه کننده چه گیاهانی هستند؟

اینکه برای فضای خونه گیاهانی انتخاب کنید که در کنار زیبایی، هوای خونه رو هم تصفیه کنه، واقعا شگفت‌انگیزه، یعنی انگار دستگاه تصفیه هوا تو خونه دارید. در ادامه چند مدل گیاه زیبا که این ویژگی رو دارن، معرفی می‌کنیم.

  • گیاه گل عنکبوتی
  • فیکوس
  • گیاه خون سیاوشان
  • اسپاتی فیلوم یا لیلی صلح
  • گل سرخس شمشیری یا بوستونی
  • گیاه سانسوریا یا مار
  • گیاه پیچک شیطان
  • بامبو

این‌ها برخی از گیاهانی بودن که در کنار زیبایی و سرسبزی، هوای محیط رو هم از هر گونه استرس و آلودگی پاک می‌کنن.

بهترین گل‌های آپارتمانی مقاوم کدامند؟

اگر شما هم از اون دسته افرادی هستین که برای خونه‌شون گل و گیاه نمی‌خرن فقط به این بهانه که من بلد نیستم یا من هر گیاهی رو خشک می‌کنم، ما در ادامه به شما گیاهانی آپارتمانی معرفی می‌کنیم که بسیار مقاوم بوده و نیاز به شرایط نگهداری عجیب و پیچیده ندارن. این گل‌های مقاوم و صبور عبارتند از:

  • گل قاشقی: نگهداری آسان و مقاومت در محیط‌های بدون نور یا حتی نور مصنوعی، این گیاه رو به گیاهی مقاوم تبدیل کرده.
  • گیاه سانسوریا: سانسوریا رو به جرات می‌تونیم مقاوم‌ترین گیاه آپارتمانی بنامیم. این گل مقاومت بالایی در برابر خشکی داره، اما خشکی زیاد، برگ‌های گیاه رو چروک می‌کنه. سانسوریا به رطوبت‌دهی اضافه نیازی نداشته و با فضای آپارتمان سازگاری داره. بهترین زمان آبیاری زمانی هست که خاک کاملا خشک شده باشه.
  • گل سرخس: شاید براتون جالب باشه که در سال 1989 سازمان مطالعات ناسا، گل سرخس رو با خاصیت حذف آلاینده‌های مضر، فرمالدئید و ترکیبات آلی فرار معرفی کرد. یعنی این گیاه در کنار مقاوم بودن، هوا رو هم تصفیه می‌کنه. پس با خرید گل سرخس یک تیر با سه نشان بزنین، گیاهی زیبا، مقاوم و با خاصیت تصفیه‌کنندگی هوا.
  • گیاه شفلرا: تحمل بالای شلفرا در برابر نور و آب، این گیاه رو به گیاهی مقاوم تبدیل کرده. درسته که شلفرا در برابر نور غیرمستقیم و کم مقاومت داره، اما بهتره هفته‌ای حداقل یک بار گیاه رو در محیط پرنور قرار بدین.
  • گیاه فیکوس: گیاه فیکوس می‌تونه در فضای کم نور رشد کنه، اما رشد اون نسبت به گلی که در برابر نور قرار گرفته، کندتره. فیکوس هم گیاهی مقاوم و با نگهداری آسون به حساب میاد.

پس اگر شما هم با تصور اینکه همه گل‌ها به جز گل مصنوعی رو خراب می‌کنین، این بار یکی از گل‌ و گیاهای مقاوم آپارتمانی که بالا نام بردیم رو تهیه کنید و یک خونه سبز و زیبا داشته باشین.

گل قاشقی

بهترین گیاهان با رایحه خوب برای خانه کدام گیاهان هستند؟

اگر دوست دارین همیشه توی خونه‌تون بوی گل بیاد، می‌تونین گیاهانی که رایحه و بوی خوبی دارن رو انتخاب کنین. ما در ادامه چند تا از خوشبوترین گیاهان آپارتمانی رو معرفی می‌کنیم:

  • گیاه قهوه: این گیاه در فضایی با رطوبت بالا و نور غیرمستقیم، گل‌هاش شکوفا شده و بوی معطر اون هم منتشر میشه. این گیاه واقعا دونه قهوه تولید می‌کنه اما برای درست کردن یک فنجان قهوه نباید روی اون حساب کنین.
  • درختچه کامکوات: اگر می‌خواین عطر و رایحه پرتقال و مرکبات توی خونه داشته باشین، درختچه کامکوات رو تهیه کنین. این درختچه همیشه سبز، برگ‌هایی پهن و براق داره که میوه‌ای شبیه نارنگی و به اندازه زیتون تولید می‌کنه که بسیار خوش طعمه.
  • درخت یاس: یاس در صدر گیاهان خوشبو قرار داره. این گیاه برای باغ، ایوان و بالکن انتخاب مناسبیه. اگر گل‌های سفید یاس توی خونه باشن، خیلی سریع رشد می‌کنن و باید در محیطی خنک نگهداری بشن.

با این گیاهان که نام بردیم،  فضای خونه و آپارتمانتون رو سبز و خوشبو نگه دارین.

در این مطلب ما سعی کردیم، انواع گیاهان آپارتمانی رو معرفی کنیم و همچنین گیاهان سایه‌دوست، گیاهان خوشبو و معطر و همچنین گیاهانی که خاصیت تصفیه‌کنندگی هوا دارند، رو هم معرفی کردیم و شما می‌تونین به راحتی با توجه به شرایطتتون گیاه مورد نظر و مناسب فضای خونه‌تون رو انتخاب کنین.

درباره نویسنده:

علیرضا عاشق گل و گیاهه. ۱۲ سالی میشه که داره توی این زمینه فعالیت می‌کنه.
چندین سال توی خونه ها و ادارات و فروشگاه‌های مختلف، مسئول مراقبت و سرکشی از گیاهان بوده. چند جا گلخونه ی خونگی احداث کرده. علیرضا چند سالی میشه که سایت باماگل رو راه انداخته تا تجربیات خودش رو در خصوص نگهداری از گیاهان آپارتمانی اینجا قرار بده.

  • علیرضا اباصلتی
  • 29/01/1403
  • 71 بازدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت

درحال بارگذاری ...