نگهداری گل بابا آدم

گیاهی که امروز راجع بهش صحبت می‌کنیم نام علمیش Alocasia spp هست و در انگلیسی به اون Kris plant و Alocasia میگن، اما ما تو ایران بابا آدم، فیل گوش، گوش فیلی صداش می‌زنیم. گیاهی که برای نخستین بار در جنوب و جنوب شرقی آسیا زاده شده. بابا آدم از سری گیاهان لوکس به حساب میاد و مناسب افرادی هست که عاشق گیاهان بزرگ هستن چون ارتفاع این گل در خانه بین 90 تا 150 سانتی‌متر و در طبیعت تا 5 متر هم می‌رسه. برگ‌های پهن در کنار ساقه‌های بلند این گل رو به یک گیاه خاص و جذاب تبدیل کرده، پس اگر تصمیم دارین یک بابا آدم برای محل زندگیتون انتخاب کنین، ادامه مطلب رو بخونین تا با شرایط نگهداری اون آشنا بشین.

نکات مهم در نگهداری گیاه بابا آدم

گیاه بابا آدم یکی از گیاهان لوکس برای فضای خونه و آپارتمان به حساب میاد، گیاهی با برگ‌هایی پهن و سبز که انتخاب مناسبی برای دنج کردن گوشه خونه‌ست. اگر فکر می‌کنین نگهداری از اون سخته، باید بگیم اصلا اینطور نیست فقط شما باید یک سری نکات رو رعایت کنین و دیگه خیالتون بابت سرسبزی بابا آدم راحت باشه. در ادامه شرایط نگهداری اون رو در خانه و آپارتمان بیان می‌کنیم.

نگهداری گل بابا آدم در خانه

همان‌طور که اشاره کردیم، بابا آدم ابتدا در مناطق شرقی و جنوب شرقی آسیا که مناطقی گرم، مرطوب و استوایی هستند، رشد کرده بنابراین اگر می‌خواین بیشترین رشد این گیاه رو شاهد باشین، باید حال و هوای خونه رو به سمت استوایی ببرین، یعنی نور کافی و رطوبت مورد نیاز اون رو به صورت صحیح و اصولی تامین کنین.

آبیاری مناسب گل بابا آدم

گیاه بابا آدم چون ساقه‌ای گوشتی و برگ‌هایی پهن داره در مقایسه با بقیه گیاهان آپارتمانی و زینتی، به آبیاری بیشتری نیاز داره، برای رشد بیشتر، بهتره که در فصل تابستان این گیاه رو دو تا سه بار در هفته آبیاری کنین. در فصول سرد هم آبیاری رو به یک بار در هفته کاهش بدین. البته این نکته رو مدنظر داشته باشید که آبیاری نباید بیش از حد باشه چون موجب زردی برگ‌ها، پوسیدگی ریشه و در نهایت از بین رفتن گیاه میشه. برای اینکه زمان آبیاری رو متوجه بشین خاک گلدان رو چک کنین که اگر خشک و بدون رطوبت بود، گیاه رو آبیاری کنین.

نور مناسب

ممکنه فکر کنین به خاطر برگ‌های پهن و ساقه‌های قطور، این گیاه به نور زیادی نیاز داره اما باید بگیم که اینطور نیست و نور ملایم، بهترین گزینه برای رشد بابا آدم به حساب میاد. اگر گیاه در برابر نور شدید قرار بگیره برگ‌هاش دچار لکه و سوختگی میشن. پس حواستون باشه که گیاه بابا آدم رو در فصل تابستان بیرون از خانه و در معرض تابش نور خورشید قرار ندید. بهترین فضا برای بابا آدم، در فاصله یک متری از پنجره جنوبی هست، یعنی جایی که نور به اندازه کافی به برگ‌ها برسه و باعث سوختگی هم نمیشه. محیط کم نور موجب کم رنگ شدن و افتادگی برگ‌ها میشه، بنابراین گیاه رو در طول روز در معرض نور مناسب قرار بدین.

رطوبت مناسب

گیاه بابا آدم برای رشد بهتر، به آبیاری و رطوبت بالایی نیاز داره، بهتره روزهایی که گیاه رو آبیاری نمی‌کنین حتما با غبارپاشی، رطوبت گیاه رو تامین کنین.

نگهداری و آبپاشی گل بابا آدم

خاک مناسب

یکی دیگر از عوامل موثر در رشد بابا آدم، خاک مناسب، سبک و مغذیه که سرشار از مواد آلی باشه. برای مثال خاک ترکیبی از پرلیت و پیت ماس، خاک مناسبی محسوب میشه.  کود 20-20-20 که ترکیبی شامل 20 درصد ازت،20 درصد پتاسیم و 20 درصد فسفر هست و حالتی پودری داره و شامل آهن، روی، مس و منگنز هست و به خوبی نیاز رشد گیاه رو فراهم می‌کنه. استفاده از این کود راحت بوده و فقط کافیه در فصول بهار تا پاییز، هر دو هفته یک بار گیاه رو با مقدار کود توصیه شده، تغذیه کنید.

ساخت جزیره برای گیاهان

یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای تامین رطوبت مناسب گیاهان، ساخت جزیره هست. برای این کار کافیه مقداری سنگ ریزه در ظرف بریزید و اون رو پر از آب کنین، سپس گلدان گیاه مورد نظر رو روی سنگ ریزه‌ها قرار بدین، تبخیر آب رطوبت گیاه رو تامین می‌کنه. فقط این نکته رو مدنظر داشته باشین که گلدان با آب در تماس نباشه چون آب به خاک نفوذ کرده و موجب پوسیدگی ریشه گیاه میشه.

روش تمیز کردن گیاه بابا آدم

بابا آدم هم از اینکه برگ‌هایی تمیز و شاداب داشته باشه، خوشحاله. بنابراین بهتره هر دو هفته یک بار برگ‌های زیبا و پهنش رو با یک پارچه نمناک تمیز کنین، فقط اینکار رو باید با دقت و به آرامی انجام بدین تا برگ‌ها دچار شکستگی نشن.

تعویض گلدان بابا آدم

تعویض گلدان گیاه بابا آدم هم موضوع دیگه‌ای هست که جزو روش‌های نگهداری اون محسوب میشه. بابا آدم نیازی فوری به تعویض گلدان نداره و به‌طور معمول هر 1 تا 2 سال باید گلدان بزرگ‌تری برای گیاه انتخاب کنین. نکته مهم تعویض گلدان، خاک اون هست که حتما باید تعویض بشه چون زمان تعویض گلدان حداقل دو سال هست و در این دو سال مواد معدنی و مغذی خاک شسته شده و کاهش پیدا کردن، به همین دلیل باید با تعویض گلدان، خاک اون رو هم تعویض کنین. برای بابا آدم، گلدان سفالی انتخاب بهتریست چون به تنفس خاک و تغذیه ریشه کمک می‌کنه.

 

تکثیر گیاه باباآدم

اگر شما هم دوست دارید از این گیاه زیبا چندین گلدان داشته باشین، بهتره به فکر تکثیر گیاه باشین. روش‌های زیادی برای تکثیر بابا آدم وجود داره که قلمه زدن، پاجوش و ریزوم برخی از اونها هستن. روش‌های تکثیر گیاه بابا آدم به صورت مفصل براتون آماده شده که میتونید مطالعه کنید.

آفت‌ها و بیماری‌های گیاه بابا آدم

تا اینجا از شرایط نگهداری بابا آدم صحبت کردیم، یکی از نکات مهمی که برای هر گل و گیاه باید مدنظر داشته باشیم، آفت‌ها و بیماری‌ها هستن، بابا آدم هم از این قضیه مستثنی نیست و بیماری‌های مختلفی اون رو تهدید می‌کنه که در ادامه برخی از اونها رو بیان می‌کنیم:

زرد شدن برگ‌های گیاه بابا آدم: آبیاری بیش از حد این بلا رو سر گیاه میاره یا اینکه زهکشی خاک گیاه نامناسبه. در این وضعیت باید خاک رو تعویض و آبیاری اون رو کمتر کنین.

  • سیاه و قهوه‌ای شدن برگ‌های بابا آدم: آبیاری نامنظم و کم، برگ‌های گیاه رو سیاه یا قهوه‌ای می‌کنه، در این حالت باید آبیاری رو منظم کرده و اگر رنگ برگ‌های شبیه آفتاب سوختگیه، گیاه رو در معرض نور مستقیم خورشید قرار ندید.
  • ریزش برگ‌های بابا آدم: نور ناکافی و یا کم، دلیل ریزش برگ‌های بابا آدم هست، البته گاهی ریزش برگ به خاطر نمام شدن عمر اونهاست که در این صورت امری طبیعیه. برای جلوگیری از ریزش برگ‌ها، گیاه رو در محیطی پرنور قرار داده یا با قرار دادن لامپ، نور محیط رو تامین کنین.
  • –           نازک و کوچک شدن برگ‌ها: کمبود مواد مغذی و معدنی، دلیل نازک شدن برگ‌هاست. با خرید کود مایع مناسب، می‌تونین این مشکل رو هم برطرف کنین.
  • خیس بودن برگ‌های بابا آدم: خیس بودن برگ‌ها و خارج شدن آب از اونها یکی از مشکلاتی هست که ممکنه برای این گیاه رخ بده. اگر بیرون ریختن آب از برگ‌ها بیش از اندازه باشه، نشانه‌ای از آبیاری زیاد گیاهه، در این وضعیت باید آبیاری گیاه رو کاهش داده و تا قبل از خشک شدن سطح خاک، به اون آب ندید.
  • تار عنکبوت در اطراف گیاه: این مشکل ممکنه به دلیل وجود کنه رخ بده. برای رفع این مشکل بهتره از سم‌های کنه‌کش استفاده کنین. برای این کار از بین بردن کنه‌ها از فشار آب استفاده نکنین، چون به برگ و ساقه آسیب می‌زنه.
  • شپشک آرد آلود: در صورت مشاهده لکه‌های سفید روی ساقه و برگ گیاه، بابا آدم به شپشک آرد آلود مبتلا شده که برای از بین بردن اون بهترین راه اینه که با پنبه آغشته با الکل برگ‌ها رو تمیز کنین.
افات بابا آدم

در این مطلب سعی کردیم شما رو با گیاه بابا آدم، آشنا کنیم و کمی از روش‌های نگهداری اون توضیح بدیم. با رعایت این نکات همه می‌تونن خونه‌ای سبز و با طراوت داشته باشن.

درباره نویسنده:

علیرضا عاشق گل و گیاهه. ۱۲ سالی میشه که داره توی این زمینه فعالیت می‌کنه.
چندین سال توی خونه ها و ادارات و فروشگاه‌های مختلف، مسئول مراقبت و سرکشی از گیاهان بوده. چند جا گلخونه ی خونگی احداث کرده. علیرضا چند سالی میشه که سایت باماگل رو راه انداخته تا تجربیات خودش رو در خصوص نگهداری از گیاهان آپارتمانی اینجا قرار بده.

  • علیرضا اباصلتی
  • 18/01/1403
  • 172 بازدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت

درحال بارگذاری ...