گیاه آپارتمانی برای محیط کم نور

این روزها بیشتر افراد در آپارتمان ساکن هستن. دیگه از خونه‌هایی با پنجره‌های بزرگ و پرنور و حیاط‌های بزرگ خبری نیست. خیلی از آپارتمان‌ها و محیط‌های اداری نور کافی و مناسب ندارن و به‌اصطلاح کم نور به حساب میان. اگر خیلی به گل و گیاه علاقه دارید میتونید با بهترین گیاهان برای نگهداری در خانه آشنا شید. این محیط‌ها برای اینکه حس زندگی داشته باشن و شاداب‌تر باشن، به گل و گیاه نیازی ضروری دارن. در حالت کلی ما تصور می‌کنیم که گل و گیاه برای رشد به نور خورشید نیاز دارن، پس خونه‌ها و محیط‌های کم نور نمی‌تونن سرسبز باشن. اما باید بگیم که بعضی از انواع گیاهان محیط‌های سایه و کم نور رو دوست دارن و تو این محیط‌ها سرحال‌ترن. ما در ادامه مطلب، 10 نوع گل و گیاه مناسب محیط کم نور رو بهتون معرفی می‌کنیم.

گیاهان سایه‌دوست

ما اغلب رشد گیاهان رو با فرآیند فتوسنتز و تابش نور خورشید به یاد میاریم. اما این میان گیاهانی هم هستن که برای رشد و نمو به نور مستقیم خورشید نیاز ندارن. این گیاهان در محیط کم‌نور شاداب‌تر هستن. پس اگر عاشق گل و گیاه هستین اما به‌خاطر نورگیر نبودن خونه یا محل کارتون سراغ خرید هیچ گیاهی نرفتین، ادامه مطلب برای شماست. چون ما قراره 10 نمونه از انواع گیاهان زیبا و سازگار با محیط کم‌نور رو به شما معرفی کنیم.

1. سانسوریا

سانسوریا رو احتمالا گوشه بیشتر خونه‌ها یا محیط‌های اداری دیده باشین. این گیاه که برگ‌هایی راه‌راه و بلند و سفتی داره که شبیه پوست ماره، به همین دلیل بهش گیاه پوست ماری هم میگن. رشد سانسوریا در خاک و در محیط کم‌نور بهتر اتفاق میفته. آبیاری اون هم زیاد نیست و زمانی‌که سطح خاک خشک شد، باید بهش آب بدین، چون آب زیاد ریشه‌های گیاه رو پوسیده می‌کنه. حضور سانسوریا همچنین کیفیت هوای محیط رو هم بهبود می‌بخشه. برای افزایش پاجوش سانسوریا هم میتونید مقاله مربوط به آن را مطالعه کنید.

گیاه آپارتمانی گل سانسوریا

2. برگ عبایی

اگر زمان رسیدگی به گل و گیاهان رو ندارین و همچنین فضای کم نوری هم دارین، اما عاشق سرسبزی هستین، ما به شما خرید گیاه برگ عبایی رو توصیه می‌کنیم. گیاهی که به خاطر مقاومت بالایی که در هر شرایطی داره، به گیاه آهنین معروفه. برگ عبایی برای رشد به نور کمی نیاز داره. به عبارتی برگ عبایی رو باید دور از تابش مستقیم نور آفتاب قرار بدین، وگرنه برگ‌هاش قهوه‌ای شده و آسیب می‌بینه. برای شادابی برگ عبایی، هفته‌ای یک بار با پارچه‌ای مرطوب برگ‌های اون رو تمیز کنین تا با از بین رفتن غبار، جذب نور در گیاه راحت‌تر اتفاق بیفته.

گل برگ عبایی

3. زاموفیلیا

 یکی دیگه از گیاهان زیبا و مقاوم به نور کم یا همون سایه‌دوست، گیاه زاموفیلیاست. این گیاه در برابر نور کم یا حتی در غیاب نور خورشید مقاومه و با نور فلوئورسنت رشد می‌کنه. اگر در خونه زاموفیلیا نگهداری می‌کنین اون رو از نور خورشید دور کنید چون برگ‌هاش زرد میشن. زاموفیلیا از آبیاری زیاد هم خوشش نمیاد. اگر به زاموفیلیا زیاد آب ندید، سال‌های سال سرسبز و سرحال می‌مونه و روش هایی هم برای تکثیر زاموفیلیا به وسیله ساقه رو براتون قبلا گفتیم. همچنین نگهداری زاموفیلیا هوای محیط رو هم بهبود می‌بخشه و سموم موجود در هوا رو هم فیلتر می‌کنه. این گیاه یکی از محبوب‌ترین و لوکس‌ترین گیاهان آپارتمانی به حساب میاد.

گل زاموفیلیا

4. نخل شامادورا

گیاهی از خانواده نخل‌ها، باشکوه و زیبا که مناسب سالن‌ها و فضای زندگی شماست. شامادورا گیاهی سایه‌دوست محسوب شده و در نور کم هم رشد می‌کنه. این گیاه رو نباید نزدیک پنجره یا در اتاق‌های پرنور قرار داد، زیرا شامادورا سایه رو بیشتر دوست داره. اگر به نور دسترسی ندارید، از لامپ مخصوص رشد گیاه استفاده کنید.

نخل شامادورا

5. گیاه برگ قاشقی

پپرومیا یا قاشقی هم گیاهی کوچک و سرسبزه که سایه‌دوسته. البته این گیاه در برابر کم‌آبی هم مقاومه. برای آبیاری سطح خاک رو چک کرده و در صورتی‌که خشک بود، آبیاری کنین. گیاه قاشقی بسیار متنوع بوده و حدود 100 نوع داره. قاشقی از نور کم تا زیاد ولی غیرمستقیم رو تحمل می‌کنه و می‌تونه در نور فلوئورسنت هم رشد کنه.

گل برگ قاشقی

6. گیاه پتوس

برای هر فردی که تازه می‌خواد شروع به نگهداری از یک گیاه بکنه، ما پتوس رو پیشنهاد میدیم. یکی از بهترین گیاهان آپارتمانی مقاوم و ماندگار. پتوس به نور کم علاقه داره و سایه‌دوسته. این گیاه از نوع رونده‌ست و بعد از مدتی برگ‌های بلند و زیباش دیوارهای خونه یا محل کارتون رو می‌پوشونه. برای خیلی ها سوال هست که پتوس چند روزه ریشه میزنه که قبلا به این موضوع پرداخته ایم.

گل پتوس

7. گیاه عنکبوتی یا گندمی

 این گیاه برگ‌هایی بلند و نازک داره که شبیه پاهای عنکبوت هستن، به همین خاطر به این گیاه عنکبوتی هم میگن. گیاه عنکبوتی اگر در شرایطی ایده‌آل باشه، گل‌هایی سفید رنگ میده که زیبایی اون رو چندین برابر می‌کنه. این گیاه هم مثل بقیه گیاهان آپارتمانی به نور غیرمستقیم خورشید نیاز داره و در لیست گیاهان سایه‌دوست قرار می‌گیره. عنکبوتی رو می‌تونین روی پله‌های محل کار یا زندگیتون قرار بدین. اگر از آب حاوی فلوراید برای آبیاری برگ عنکبوتی استفاده کنین، برگ‌های اون قهوه‌ای میشن. برای جلوگیری از این اتفاق برای آبیاری از آب تصفیه شده یا آب جوشیده سرد استفاده کنید تا دوباره سرسبز و با طراوت بشه.

گیاه عنکبوتی یا گندمی

8. گیاه دیفن باخیا

یکی دیگه از گیاهان آپارتمانی زیبا و سایه‌دوست، دیفن باخیاست. این گیاه برای محل زندگی و محل کار مناسبه. فقط این نکته رو حتما مدنظر داشته باشید که این گیاه سمی هست، به همین دلیل به اون گیاه دوزخ هم میگن. بنابراین باید از دسترس حیوانات خونگی و کودکان دور نگه دارید. افرادی که پوست حساسی دارن ممکنه پس از برخورد به برگ‌های این گیاه دچار ورم و خارش بشن. پس اگر پوست حساسی دارین به برگ‌های این گیاه دست نزنین. دیفن باخیا بسته به نوعش به نور متفاوتی نیاز داره. برخی از انواع دیفن باخیا نور کمی نیاز دارن و سایه‌دوست محسوب میشن. اما نوعی از دیفن باخیا هم وجود داره که در نور کم از بین میره. بنابراین هنگام خرید، به نوع اون دقت کنین چون ممکنه روش نگهداری متفاوتی داشته باشه.

گیاه دیفن باخیا

9. آگلونما

یکی دیگر از گیاهان آپارتمانی بی‌آزار، آگلونماست. برخی از گونه‌های این گیاه برای رشد به نور خورشید نیاز ندارن. میزان نیاز گیاه به نور خورشید رو می‌تونین از وضعیت برگ‌های این گیاه تشخیص بدین؛ اگر برگ‌های تیره‌ای داشت به نور کمی نیاز داره و اگر برگ‌هاش روشن مثل صورتی یا نارنجی‌رنگ بودن، به نور متوسطی نیاز داره. آگلونما سایزهای مختلفی داره که سایز کوچک برای روی میز کار و قفسه مناسبه و سایز بزرگ اون هم که گل‌هایی شیپوری داره می‌تونین کنار مبل و روی زمین قرار بدین. برای اینکه این گیاه سایه‌دوست سالم بمونه، نباید در معرض تابش مستقیم نور خورشید قرار بگیره.

گیاه آگلونما

10.  گیاه باباآدم

 باباآدم که به اون گوش فیلی یا آلوکازیا هم میگن. برگ‌های پهن و سبز و ساقه‌هایی بلند، این گیاه رو زیبا و خاص کرده. باباآدم نگهداری سختی نداره و به راحتی در محیط خونه رشد می‌کنه. نیازهای این گیاه آبیاری و گردش هواست. ساقه‌های گوشتی این گیاه به آبیاری بیشتری نیاز داره. همچنین اسپری کردن برگ‌ها هم هفته‌ای یک بار لازم و ضروریه. این گیاه رو باید در فضایی قرار داد که در معرض هوای آزاد قرار بگیره تا رشد کافی داشته باشه. برای تامین رطوبت می‌تونین از دستگاه بخور سرد استفاده کنین. 

گل بابا آدم

ما در این مطلب سعی کردیم 10 مدل از گیاهان آپارتمانی که سایه‌دوست هستن رو به شما معرفی کنیم. اگر فضای زندگی یا محل کارتون نور کافی نداره حتما یکی از این گیاهان رو تهیه کرده و از زیبایی اون بهره‌مند بشین.

درباره نویسنده:

علیرضا عاشق گل و گیاهه. ۱۲ سالی میشه که داره توی این زمینه فعالیت می‌کنه.
چندین سال توی خونه ها و ادارات و فروشگاه‌های مختلف، مسئول مراقبت و سرکشی از گیاهان بوده. چند جا گلخونه ی خونگی احداث کرده. علیرضا چند سالی میشه که سایت باماگل رو راه انداخته تا تجربیات خودش رو در خصوص نگهداری از گیاهان آپارتمانی اینجا قرار بده.

  • علیرضا اباصلتی
  • 07/02/1403
  • 73 بازدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت

درحال بارگذاری ...