تکثیر زاموفیلیا از طریق ساقه

همونطور که میدونین زاموفیلیا جزو گیاهان لاکچری و زیبای منازل به حساب میاد آدم دوست داره چنین گیاهی رو تکثیر کنه!!
تقریباً تکثیر بیشتر گیاهان، به خصوص گیاهان آپارتمانی شبیه همه اما مسئله ای که هست یادگیری اون قلقی هست که باید با دو سه بار قلمه گیری دستتون بیاد. ما هم اینجا کمک میکنیم نکاتی رو بهتون بگیم که در این مورد کمکتون کنه.

تکثیر زاموفیلیا بوسیله ساقه
در مورد قلمه گیری زاموفیلیا باید بدونین که زاموفیلیا رو هم از طریق ساقه و هم از طریق تکثیر به وسیله برگ میشه قلمه گرفت و تکثیر کرد اما اول بهتون بگم که قلمه گیری از برگ رایج تره و معمولاً کمتر از ساقه قلمه می گیرن.
چرا؟؟ جواب ساده است. چون درصد ریشه زایی برگ زاموفیلیا بیشتر از ساقه است. اما حالا در هر حال شما ساقه ای دارین و میخوان تکثیرش بدین پس لازمه که این نکاتی که میگم رو در جریانش باشین.
طول ساقه ترجیحاً بیشتر از ۱۵ سانت نباشه و خوب شستشو داده بشه و توی گلدون کوچک داخل کوکوپیت پرلیت بزاریم. میتونین توی گلدون کمی بزرگتر چند تا قلمرو کنار هم داخل همین بستر کوکوپیت پرلیت بکاریم.

یک سوم قلمه داخل گلدون باشه و سعی کنیم بستر رو به حالت نمدار، نه خیس، تا مدت ۲ الی ۳ ماه نگه داریم بعد از آبیاری اولیه، استفاده از اسپری کردن روی خاک برای دفعات بعدی آبیاری میتونه کمکتون کنه. فقط حواستون باشه اونقدر کم اسپری نکنید که فقط روی خاک نم دار باشه و زیرش خشک!!
بستر باید تا دو انگشتی ارتفاع بالا همیشه نم داشته باشه. با استفاده از این روش می تونین ساقه زاموفیلیا توی ۲ الی ۳ ماه ریشه دار کنیم. دقت کنیم که توی زاموفیلیا بعد از ریشه دار شدن، تشکیل ریزوم و غده است که اون برای ما مهمه!!


یک راه خیلی ساده دیگه ریشه دار کردن ساقه زاموفیلیا، استفاده از یک بطری شیشه ای لاغر هست که توش سنگ ریزه رنگی بریزیم و آب رو هم اضافه کنین در حدی که تا سطح سنگریزه‌ها بالا بیاد و ساقه روی سنگریزه ها قرار بدیم.

فقط نکته اش اینه که تنگ و سنگ ها رو اول خوب بشوریم و همین که نذارین سطح آب بره پایین طوری که دیگه ته ساقه با آب روی سنگریزه تماس نداشته باشه.
توی این روش هم پوسیدگی احتمالش کم میشه و قلمه ساقه تون بعد از گذشت یکی دو ماه ریشه میزنه.

حرف آخر

درسته که قلمه زدن زاموفیلیا به روش برگ رایج تره ولی ما توی این پست آموزشی، تصمیم گرفیتم که قلمه زدن و تکثیر به روش این گیاه خوشگل رو هم بهتون بگیم تا توی وقتایی که نیازه استفادتون بشه. ممنون از اینکه با باماگل همراه بودین.

تنها راه برای یاد گرفتن اینه که شروع کنین.

درباره نویسنده:

  • نویسنده باماگل
  • 20/04/1402
  • 6496 بازدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت

درحال بارگذاری ...