شرایط رشد و ریشه زدن پتوس

حتما می‌دونین که پتوس یک گیاه رونده است و از اون جایی که امکان هدایت این گیاه وجود داره، میشه با اون یک دکور سبز و در محیط‌ها ایجاد کرد. از طرفی این گیاه شرایط نگهداری آسونی داره و تقریبا تو هر محیطی به رشد خودش ادامه میده.

شرایط رشد و ریشه زدن پتوس

این گیاه رشد بسیار خوبی داره و امکان قلمه‌گیری از اون وجود داره. حالا برای گرفتن قلمه از گیاه ابتد لازمه که گیاه رو ریشه‌دار کنیم. البته دقت داشته باشین که ریشه زدن با ریشه پر شدن تفاوت داره، در حقیقت ریشه پرشدن مرحله بعد از ریشه زدنه و لازمه که مدتی بعد از ریشه‌دهی گیاه صبر کنیم تا گیاه به حالت عالی برسه.

حالا برای پاسخ به این سوال که گیاه پتوس چند روزه ریشه میزند؟ باید بهتون بگیم که کاملا بستگی به بستر انتخابی شما داره. بسترهای متداول برای پتوس شامل موارد زیر است:

  • بستر خاک

  • بستر آب

  • بستر کوکوپیت پرلیت

در ادامه در خصوص هر یک از این بسترها، اطلاعات بسیار مفیدی ارائه میدیم، بنابراین بهتون پیشنهاد می‌کنیم که تا انتهای مطلب همراه باماگل باشین.

ریشه زدن پتوس در خاک

بستر خاک یکی از بسترهای متداولی است که برای ریشه‌زنی پتوس مورد استفاده قرار می‌گیره و قطعا خاک انتخابی برای گرفتن نتیجه مثبت از گیاه پتوس بسیار تاثیرگذاره. در حالت کلی، دو نوع خاک سنگین (باغچه) و خاک سبک (خاک برگ) وجود داره که ریشه‌زنی پتوس در این دو خاک و مورد بررسی قرار می‌دهیم. سعی کنین تمام نکاتی که مطرح می‌شود رو رعایت کنید تا پتوس‌های شاداب‌تر با ریشه‌های بهتر داشته باشید.

خاک سنگین

خاک سنگین پتوس

خاک سنگین در واقع منظور همون خاک باغچه است. از اون جایی که ذرات این نوع خاک چسبندگی بالایی دارن، اصلا توصیه نمی‌کنیم که از این خاک برای ریشه‌ زدن پتوس استفاده کنین.

در واقع چسبندگی بالای ذرات این خاک باعث میشه که قلمه پتوس سیاه بشه و رفته‌رفته با پوسیدگی قلمه، گیاه از بین بره. حالا اگر در شرایطی قرار دارین که به خاک دیگه‌ای دسترسی ندارین می‌تونید برای کاهش چسبندگی خاک سنگین، از برگ خشک یا شالی برنج استفاده کنید.(می‌شه با خاک سنگین ترکیبش کرد که البته خیلی هم بستر مناسبی نیست.)

بعد از کاشت قلمه‌ها در خاک سنگین حتما دقت داشته باشید که گلدون رو در یک مکان خنک با تهویه بسیار مناسب قرار بدید، چون در این شرایط(تهویه ی خوب) احتمال ریشه‌دهی گیاه پتوس به مراتب بیشتر است.

خاک سبک

خاک سنگ پتوس

خاک سبک در بازار به خاک برگ معروفه. این خاک به‌دلیل چسبنده نبودن ذرات و امکان جریان بالای هوا در بین ذرات، محیط مناسبی و برای ریشه‌زنی پتوس به‌وجود میاره و میشه گفت که احتمال ریشه‌زنی در این خاک در مقایسه با خاک سنگین بسیار بیشتر است.

برای استفاده از این خاک لازمه که همیشه خاک و مرطوب نگه دارید و قلمه‌ها رو در مکانی خنک و روشن قرار بدید. دقت داشته باشید منظور از مکان روشن، نور مستقیم آفتاب نیست. اگر مکان قلمه گرم باشه، به جای ریشه‌زنی، برگ‌دهی در گیاه شروع میشه و شما تصور می‌کنین که گیاه ریشه زده و اون و از خاک در میارین، در حالی که ریشه‌ای وجود نداره.

در شرایطی که گیاه پتوس  در خاک سبک با رطوبت مناسب باشه و گلدون در یک مکان خنک و روشن قرار بدید  بعد از 10 الی 15 روز، قلمه‌ها ریشه میزند. به این نکته توجه کنید که بعد از گذشت این مدت زمان نباید بلافاصله قلمه رو خارج کنید و لازمه بین 45 تا 60 روز قلمه در خاک باشه تا ریشه کاملا پر بشه.

بهتره که چند تا قلمه تو یک گلدون کوچیک بکارین، اینجوری ریشه ی گیاه زودتر پر میشه و در نهایت پتوس شاداب‌تری دارید.

ریشه زدن پتوس در آب

ریشه پتوس در اب

بستر آب، یکی دیگر از بسترهایی است که خیلی از افراد در اون قلمه‌های پتوس رو ریشه‌دار می‌کنند و طبیعتا مانند ریشه زدن پتوس در خاک لازمه یک سری نکات رو برای ریشه‌زنی پتوس در آب رعایت کنید.

با رعایت نکاتی که در ادامه مطرح می‌شود، می‌تونید انتظار داشته باشید که بعد از 7 الی 10 روز ریشه‌زنی گیاه پتوس انجام بشه. البته پر شدن ریشه‌ها 30 الی 60 روز زمان میبره و باید بعد از گذشت این مدت زمان، قلمه گیاه و برای کاشتن در گلدون از آب خارج کنید.

شستشوی ظرف آب و قلمه‌ها

حتما هر 4 الی 5 روز، آب ظرفی که قلمه‌ها در اون قرار دارن و دور بریزین و با آب تمیز پر کنید. همچنین لازمه که ظرف، قلمه و ریشه‌های گیاه و شستشو بدید تا اگر آلودگی وجود داره برطرف بشه. فقط دقت باشین که اگر قلمه‌ها به تازگی ریشه زدن، با فشار پایین آب، شستشو رو انجام بدین تا آسیبی به ریشه‌ها وارد نشه.

اندازه ظرف مناسب

حتی اندازه ظرفی که گیاه پتوس و در اون قرار می‌دید در ریشه‌زنی تاثیر داره. در حقیقت اندازه ظرف انتخابی شما نباید خیلی بزرگ باشه، چون وقتی قلمه‌ها خیلی داخل آب باشن، احتمال پوسیدگی وجود داره. فقط کافیه 3 تا 5 سانت اول قلمه در آب قراره بگیره.

جلوگیری از انتشار آلودگی‌های قارچی به ریشه

اگر پایین قلمه برگ وجود داره، حتما برگ‌ها و جدا کنید تا برگی داخل آب نباشه. در شرایطی که برگ داخل آب قرار بگیره، احتمال پوسیدگی و در نهایت آلودگی‌های قارچی وجود داره. با انتقال این آلودگی به قلمه، در نهایت قلمه از بین میره.

ریشه زدن پتوس در بستر کوکوپیت پرلیت

ریشه زدن پتوس در بستر کوکوپیت پرلیت

بستر کوکوپیت پرلیت، بهترین بستر برای قلمه‌گیری گیاه پتوس به‌شمار میره. این بستر از ترکیب 70 درصد کوکوپیت و 30 درصد پرلیت تشکیل شده.

اگر قلمه‌های گیاه 20 تا 25 سانت باشن و در یک گلدون کوچک با بستر کوکوپیت پرلیت قرار بگیرن، معمولا بعد از گذشت 10 الی 15 روز، ریشه‌رنی پتوس شروع میشه و تا حداکثر 60 روز ریشه گیاه پر میشه. البته مکانی که گلدون و در اون جا قرار میدین اهمیت داره و ترجیحا باید خنک باشه.

انتقال قلمه پتوس از آب به خاک

همین ابتدا بهتره بدونین که با انتقال قلمه گیاه از آب به خاک، معمولا یک شوکی به گیاه وارد میشه و به اصطلاح قلمه خودشو نمی‌گیره. اگر تصمیم دارین که بعد از ریشه‌زنی گیاه و پرشدن کامل ریشه، قلمه گیاه پتوس و داخل گلدون بکارین، لازمه که نکات زیر و رعایت کنین.

طول مناسب قلمه

طول قلمه در انتقال گیاه پتوس از آب به خاک اهمیت داره و باید نهایتا 20 سانت باشه. اگر طول قلمه بلندتر بود، حتما قلمه گیاه و کوتاه کنین و بعد داخل گلدون قرار بدین. چون وقتی قلمه بلنده و ناگهان وارد خاک میشه، ریشه نمی‌تونه مواد غذایی لازم و به گیاه برسونه. با کوتاه کردن قلمه می‌تونین کمک کنین که مواد غذایی لازم در دسترس قلمه تون قرار بگیره.

خاک انتخابی

خاک انتخابی در مسیر انتقال قلمه از آب به خاک باید حتما سبک باشه. البته بهترین بستر برای این نوع انتقال‌ها، بستر کوکوپیت پرلیت است. با انتخاب این بستر، می‌تونین یک نتیجه عالی دریافت کنین.

اندازه گلدان انتخابی

خیلی از افراد سعی می‌کنن، پتوس رو بعد از آب در داخل یک گلدان بزرگ بکارن تا گیاه فضای کافی داشته باشه و هچنین لازم نباشه تا چند سال گلدان و عوض کنن، اما این کار اشتباهه و باید پتوس و در یک گلدان کوچک بکارین. منظور از گلدان کوچک، گلدانی است که فقط یک مقداری از حجم ریشه‌ها بزرگ‌تر باشه و در این شرایط حداقل یک سال میشه گیاه رو توی این گلدان نگهداری کرد.

در حالت کلی برای این که گیاه سریع‌تر رشد کنه، شاداب‌تر باشه و همچنین از پوسیدگی در امان باشه لازمه که گلدان کوچکی و انتخاب کنین.

مکان مناسب قرارگیری گلدان

حالا بعد از انتخاب خاک مناسب و گلدان مناسب، مکان قرارگیری گلدان خیلی اهمیت داره. یعنی شما باید تا 2 الی 3 روز بعد از انتقال قلمه از آب به خاک، گلدان و در یک مکان خنک قرار بدین. در واقع لازم نیست به محض کاشتن، گلدان و جلوی نور خورشید بزارین، همین که گلدون در یک مکان با نور معمولی و خنک باشه کافیه تا گیاه خودشو خوب بگیره.

همچنین بعد از قرارگیری قلمه‌ها در خاک سبک یا بستر کوکوپیت پرلیت، به اندازه کافی به گیاه آب بدین تا کاملا قلمه داخل خاک جا بیفتد.

سخن نهایی

همون‌طور که دیدین، مدت زمان ریشه‌زنی پتوس کاملا بستگی به بستر انتخابی داره و بستر کوکوپیت پرلیت بهترین بستر انتخابی برای ریشه زنی گیاه پتوس به‌شمار میره. به‌هر حال بعد از انتخاب هر بستری لازمه که نکات و رعایت کنین تا در نهایت گیاه شاداب‌تری داشته باشین. در صورت نیاز به اطلاعات بیشتر و مشاوره تخصصی در حوزه نگهداری پوتوس می‌تونید با مشاورین ما به صورت آنلاین در ارتباط باشید.

درباره نویسنده:

  • نویسنده باماگل
  • 09/04/1401
  • 23038 بازدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت

درحال بارگذاری ...