مقاله انواع گل ارکیده

ارکیده یکی از جذاب‌ترین گیاهان آپارتمانی و با تنوع خیلی زیاد از نظر اندازه، شکل، رنگ و… هست. این گیاه 26000 گونه داره و یکی از بزرگترین خانواده‌های گیاهان گلدار به شمار میره. قبلا شما رو با انواع گل رز آشنا کردیم، توی این مقاله میخوایم شما را با معروف‌ترین انواع ارکیده و البته عجیب‌ترینشون آشنا کنیم. ارکیده از محبوب ترین و معروف ترین گل ها برای استفاده در دسته گل هاست و خیلی از افراد که بدنبال دسته گل در مشهد هستند، پیشنهاد استفاده از ارکیده همیشه در لیست محبوب آنهاست.

گلدان های گل ارکیده

 

انواع گل های ارکیده که باید بشناسید!

 

1. ارکیده کامبریا – یوولستکرا

ارکیده کامبریا یک نوع ارکیدۀ ترکیبی هست که گیاهان «والد» اون از سراسر جهان میان. اندازه و شکل گل‌ها خیلی متفاوته: از 1.5 سانتی‌متر تا بیش از 10 سانتی متر و از ستاره‌ای شکل تا تقریباً گرد. کامبریا در رنگ های قهوه‌ای، قرمز و بنفش رنگ‌های غالب هستند، اما رنگ‌های صورتی، نارنجی و قهوه‌ای از این مدل هم وجود دارن.

ارکیده کامبریا - یوولستکرا

2. ارکیده کاتلیا

خاستگاه کاتلیا آمریکای مرکزی و جنوبیه. از بین انواع ارکیده‌ها، کتلیا متنوع‌ترین شکل ارکیده است. گل‌ها اغلب معطر هستند، به خصوص زمانی که زیر نور روز قرار میگیرن.

ارکیده کاتلیا

3. ارکیده عنکبوتی – براسیا

شما هم مثل من فک میکنین این ارکیده ترسناکه؟؟ به راحتی متوجه میشین که چرا اسم «ارکیده عنکبوتی» رو روی این نوع گذاشتن. شکوفه‌های براسیا کرمی مایل به سفید ملایم هستند و اغلب با لکه‌های قهوه‌ای یا بنفش مشخص میشن.

ارکیده براسیا- ارکیده عنکبوتی

4. ارکیده قایقی- سیمبیدیوم

ارکیده‌های سیمبیدیوم، برگ‌های بلند و باریکی دارن. این گیاه حداقل یک شاخه دارد، اما اغلب بیشتر از یه دونه هست. هر چه گیاه پیرتر باشه، شاخه‌های بیشتری داره. و این شاخه‌های بلند شش گل یا بیشتر دارند که ممکنه بسیار بزرگ بشن: تا قطر 10 سانتی‌متر. طیف رنگی سیمبیدیوم از سفید، زرد، سبز، صورتی و قرمز تا قهوه‌ای متغیره.

ارکیده قایقی- سیمبیدیوم

5. ارکیده بامبو- دندروبیوم

در طبیعت، ارکیده‌های دندروبیوم روی درختان و صخره‌ها رشد میکنن. اسم این ارکیده گویای همه چیزه: “دندرون” کلمه یونانی معادل”درخت” و “bios” به معنای “زندگی” هست.

ارکیده بامبو

6. ارکیده پرنسس رقصنده یا اونسیدیوم

و حالا میرسیم به قشنگ‌ترین ارکیده. ارکیده اونسیدیوم به “پرنسس رقصنده” هم معروفه و این اسم رو مدیون شکل خاص گل‌هاشه که شبیه لباس مجلسیه. گل‌های اونسیدیوم معمولاً حدود 2 سانتی متر عرض دارن. در هر شاخه تعداد زیادی گل وجود داره. اونسیدیوم‌ها عمدتاً زردرنگن، اما در رنگ‌های دیگر از سفید تا قهوه‌ای نیز دیده میشن.

ارکیده پرنسس رقصنده یا اونسیدیوم

7. ارکیده کفش ونوس یا پاف

ارکیده پافیوپدیلوم رو،، کفش ونوس هم میگن. من که میگم بامزه‌ترین شکل ارکیده رو داره. نظر شما چیه؟ جالبه بدونین این ارکیده‌های خاص تو بین پرورش‌دهنده‌های مبتدی و طرفداران پرپاقرص ارکیده بسیار محبوبه. پافیوپدیلوم اسمش رو از لب کیسه‌ای شکل منحصربه‌فردش گرفته که اغلب شبیه یک دمپایی زنانه شیکه. این کیسه به عنوان تله حشرات عمل میکنه و باعث گیرافتادن حشرات و گرده افشانی گیاه میشه.

ارکیده کفش ونوس یا پاف

8. ارکیده شاپرکی – فالانوپسیس

فالانوپسیس رایج‌ترین نوع ارکیده است که بهش ارکیده شاپرکی هم میگن. این ارکیده رو میشه در تمام طول سال از گل‌فروشی‌ها و باغ‌ها خریداری کنید. فالانوپسیس به رنگ‌های سفید، زرد، صورتی و بنفش دیده میشه.

ارکیده شاپرکی - فالانوپسیس

9. ارکیده واندا

واندا روی درخت‌ها رشد میکنه و ریشه‌های هوایی اون مثل اسفنج عمل میکنه و میتونه به سرعت مقدار زیادی رطوبت رو جذب کنند. بنابراین گیاه به هیچ خاکی نیاز نداره، خاک گلدان حتی باعث پوسیدگی ریشه‌ها میشه. واندا انواع گل‌های کوچک و بزرگی داره  و در رنگ‌های مختلف، از نارنجی ریز تا آبی/صورتی عرضه میشه. وانداها ارکیده‌های کمیاب هستند و فقط میشه اونا رو توی گل فروشی‌ها لوکس پیدا کرد.

ارکیده واندا

10. ارکیده پانسی – میلتونیاپسیس

ارکیده میلتونیا که بهش «ارکیده پانسی» هم گفته میشه، ترجیح میده در سواحل شیب‌دار رودخانه یا در فضای باز رشد کنه. صدها گونه داره که از نظر شکل و اندازه بسیار متفاوتن. ارکیده میلتونیا در رنگ‌های مختلفی مانند سفید، زرد، صورتی، قرمز و بنفش وجود دارن.

ارکیده پانسی - میلتونیاپسیس

جمع‌بندی

ما توی این مقاله تلاش کردیم شما را با برخی از جالب‌ترین و عجیب ترین انواع ارکیده آشنا کنیم. هر ارکیده نیازهای رشد منحصر به فردی داره و اگر این الزامات رشد برآورده نشه، ممکنه بعد از مدتی دیگه نتونین گل ارکیده‌تون رو ببنین. اما اگر اهل آموزش و یادگرفتن نحوه نگهداری از این گیاهان هستید، میتونین از پس نگهداریشون بر بیاین.

درباره نویسنده:

علیرضا عاشق گل و گیاهه. ۱۲ سالی میشه که داره توی این زمینه فعالیت می‌کنه.
چندین سال توی خونه ها و ادارات و فروشگاه‌های مختلف، مسئول مراقبت و سرکشی از گیاهان بوده. چند جا گلخونه ی خونگی احداث کرده. علیرضا چند سالی میشه که سایت باماگل رو راه انداخته تا تجربیات خودش رو در خصوص نگهداری از گیاهان آپارتمانی اینجا قرار بده.

  • علیرضا اباصلتی
  • 18/07/1402
  • 4347 بازدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت

درحال بارگذاری ...