مقاله بهترین مکان برای قلمه گیری از برگ انجیری

سلام به همه باماگلی‌ها و اونایی که عاشق رویش لبخند گیاهانن. همراهان ما یادشون هست که قبلا 4 روش برای تکثیر برگ انجیری رو گفتیم. حالا توی این مقاله میخایم در مورد این صحبت کنیم که بهترین مکان برای قلمه گیری برگ انجیری کجاست.

ریشه زدن یک گیاه برگ انجیری در اب

قلمه گیری برگ انجیری در شرایط مختلف

1. قلمه گیری از ساقه دارای گره و ریشه هوایی

اولش می‌خوام خوب گیاهتون رو نگاه کنین.

روی ساقه گیاهان بعضی از نقطه‌ها هستند که مثل یک نقطه سیاه بیرون زدن (که در اصطلاح بهشون گره گفته میشه) یا قسمتی از ساقه هست که یک ریشه بلند هوایی داده.
وقتی ما تصمیم به تکثیر برگ انجیری میگیریم باید در نظر داشته باشیم که توی قلمه جدیدمون حتماً یا یک ریشه هوایی و یا یکی از اون نقطه مشکی‌ها وجود داشته باشه چون دقیقا همون نقطه مشکی ها در آب و یا خاک تبدیل به ریشه می شن.

گره های ساقه گیاه برگ انجیری

2. قلمه گیری از ساقه بدون گره و ریشه هوایی

اما اگر خواستیم قلمه‌هایی بگیریم که از این نقطه مشکی‌ها یا ریشه هوایی نداشت و فقط قسمتی از ساقه باشه باز هم میشه این امید رو داشت که قلممون ریشه دار بشه (:
فقط بهتره که برای ریشه‌دار کردنش از یک بستر خوب مثل کوکوپیت پرلیت استفاده کنیم. حتی میتونیم با قرار دادن اون توی آب هم قلمه رو ریشه دار کنیم.

برگ انجیری قرار داده شده در بستر مناسب برای تکثیر

نکته

زمان آماده شدن برای برداشتن قلمه، باید از تیز بودن و همچنین تمیز بودن قیچی خودتون اطمینان حاصل کنید تا گیاه مادر رو آلوده نکنید. اون رو با آب و صابون کاملاً تمیز کنین و حتی بهتره قبلش مقداری الکل به اون بزنین.

چقدر طول میکشه تا برگ انجیری تکثیر بشه؟

طی چند هفته در شرایط مناسب، ریشه‌های کوچک در پایه قلمه رشد میکنن. اما حدود دو ماه طول میکشه تا قلمه به اندازه کافی ریشه برای پیوند داشته باشه. همچنین چند ماه طول میکشه تا برگ جدیدی ظاهر بشه.

 

ممنونم از اینکه یکبار دیگه با ما همراه بودین. امیدوارم که به سوالت شما تونسته باشم پاسخ بدم. سری مقالات برگ انجیری به صورت حرفه و تخصصی در سایت در حال تکمیل هستش و به علاقه مندان توصیه میکنم که حتما این سری مقالات جذاب رو از دستش ندن.
باماگل، همراه همیشگی شما در  سبز کردن خونه شما (:

 

درباره نویسنده:

علیرضا عاشق گل و گیاهه. ۱۲ سالی میشه که داره توی این زمینه فعالیت می‌کنه.
چندین سال توی خونه ها و ادارات و فروشگاه‌های مختلف، مسئول مراقبت و سرکشی از گیاهان بوده. چند جا گلخونه ی خونگی احداث کرده. علیرضا چند سالی میشه که سایت باماگل رو راه انداخته تا تجربیات خودش رو در خصوص نگهداری از گیاهان آپارتمانی اینجا قرار بده.

  • علیرضا اباصلتی
  • 07/06/1402
  • 724 بازدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت

درحال بارگذاری ...