مقاله کاشت گل بفنشه برای عید

گل بنفشه از گل‌های بسیار جذابه که با نزدیک شدن به فصل بهار میون خونه‌ها و پارک‌ها جا باز می‌کنه. این گل زیبا با تنوع رنگی که داره، از محبوبیت زیادی برخوداره.

عید نوروز یکی از نمادهای بسیار زیبا برای مردم ایرانه که با وجود گل‌های رنگارنگ جذابیت این سنت آیینی بیشتر می‌شه. ما قصد داریم در این مطلب کاشت گل بنفشه برای عید رو برای شما عزیزان بیان کنیم، بنابراین تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

تصویری از گل بنفشه

گل بنفشه و عید نوروز

گل بنفشه از قشنگ‌ترین و محبوب‌ترین گل‌هایی هست که در سال‌های اخیر، گونه‌های جدیدی از اون تولید شده و رنگ‌های بسیار جذابی داره. جالبه بدونید این گل 19 گونه بومی، به رنگ سفید، زرد، آبی، بنفش، صورتی و غیره داره که هر کدوم زیبایی و جذابیت مخصوصی داره.

از بهترین گزینه ها برای سفارش گل آنلاین مشهد میتونیم به گل بنفشه اشاره کنیم که خیلی محبوبیت زیادی در بین افراد داره و از پر فروش های این بازه زمانی هستش.

یکی از معروف‌ترین گل‌های بنفشه، بنفشه سه رنگ و معطره که فقط در فصل بهار رشد می‌کنه و عطر بسیار خوبی داره. شاید فک کنید که گل بنفشه گیاه بسیار حساسیه، اما باید بگیم که این گیاه بسیار مقاومه و خیلی زود هم گل می‌کنه.

خوبه این نکته رو بدونید که گل بنفشه وقتی به اصطلاح به بلوغ می‌رسه، بذر تولید می‌کنه و اگر اون بذرها پای گل بریزن سال دیگه دوباره سبز می‌شه و رشد می‌کنند. پیشنهاد می‌کنیم این گل زیبا رو برای عید نوروز حتما بکارید و از دیدن و نشستن کنارش لذت ببرید. اگه دوست دارید بدونید گل بنفشه رو چطوری می‌تونید بکارین ادامه مطلبو حتما بخونید.

نمایی از گل بنفشه

مراحل کاشت گل بنفشه

برای کاشتن گل بنفشه، چند نکته رو باید در نظر بگیرید.

  1. شما تو یه فضای کوچیک هم می‌تونید گل بنفشه رو بکارید.
  2. برای اینکه سال دیگه بذرها خوب و منظم رشد کنه، می‌تونید اونارو تو یک گلدون دیگه هر طوری دوست دارید بکارید.
  3. برای اینکه بذرها رو بکارین می‌تونید از خاک سبک (مخلوط خاک معمولی، خاک برگ و پیت ماس) استفاده کنید.
  4. اول کمی خاک تو گلدون یا هر چیزی که می‌خواین بکارین، بریزید، بعد بذرها رو تو گلدون بپاشید.
  5. بعد می‌تونید تقریبا نیم‌سانت کود پوسیده روی بذرها بریزید.
  6. کاشت بذرها که تموم شد باید مواظب باشید خاکش خشک نشه و همیشه مرطوب باشه.
  7. توجه کنید که دمای هوا برای جوانه زنی بذرها خیلی مهمه، حدود 12 درجه سانتی‌گراد دمای شبانه و 15 تا 20 درجه سانتی‌گراد در طول روز می‌تونه باشه.
  8. حواستون باشه که تا زمانی که بذرها جونه نزدن جلوی نور مستقیم خورشید نباشند چون ممکنه بسوزن و رشد نکنند.
  9. شما می‌تونین بعد از دو هفته از کاشتن بذرها، جوانه‌های سبز شده رو مشاهده کنید.
  10. هر موقع اندازه هر جوانه به 20 سانتی‌متر رسید، زمانی هست که می‌تونید به گلدون اصلی و موردنظرتون انتقال بدین.
گل بنفشه از نمای جلو

بهترین زمان برای کاشتن گل بنفشه

حالا که با مراحل کاشت بذر بنفشه آشنا شدید خوبه که بدونید بهترین زمان برای کاشتن گل بنفشه در گلدون چه موقع هست. از اونجا که زمان گلدهی بنفشه اواخر اسفند و اوایل بهاره، باید توجه کنید که کاشت بذر احتیاج به هوای سرد داره و بهترین وقت برای کاشتن بنفشه اواخر شهریور و اوایله پاییزه.

شرایط نگهداری از گل بنفشه

گل بنفشه از گل‌های مقاومه و در عین حال برگ‌های نازک و لطیفی داره که خوبه شرایط نگهداری از این گل زیبا رو بدونید تا گل شما با مشکلی مواجه نشه. مهم‌ترین شرایطی که باید رعایت کنید شامل موارد زیر می‌شه.

  • آبیاری: توجه داشته باشید که هم خشکی بیش از حد و هم غرقابی کردن آن باعث صدمه به این گل می‌شه و باید زمانی که خاک گیاه خشک بشه به گل آب بدید.
  • نور مناسب: بعد از رشد کردن جوانه‌ها و بزرگ شدن گیاه، می‌تونید گل بنفشه رو به باغچه انتقال بدین و نور زیاد برای گل شما مشکلی ایجاد نمی‌کنه. اگه گل بنفشه شما تو گلدون هست باید جایی باشه که نور مستقیم خورشید بهش بتابد.
  • دمای مناسب هوا: دمای هوا هر چه گرمتر باشه، عمر گل بنفشه کوتاه‌تر می‌شه. خوبه بدونین که بهترین دمای نگهداری از گل بنفشه در فضای ساختمان بین 10 تا 25 درجه سانتی‌گراد هست.
  • خاک مورد نیاز کاشت گل بنفشه: یکی دیگر از مهم‌ترین شرایط نگهداری گل بنفشه، خاک این گل زیبا هست که باید به اون توجه کنید. خاک برگ همراه با خاک گلدون بهترین ترکیب برای گل بنفشه هست که گل شما به خوبی رشد می‌کند.
  • آفات گل بنفشه: یکی از آفاتی که ممکنه گل بنفشه رو درگیر کند، شته هست که باید به کمک صابون و آب روی گل اسپری کنید. آفت دیگری که برای گل بنفشه ممکنه ایجاد بشه، لکه برگ هست که روی گلبرگ‌های گل بنفشه لکه‌های سیاه دیده می‌شه. مشکل دیگری که ممکنه برای گل بنفشه پیش بیاد پوسیدگی ساقه هست که ممکنه به گل شما آسیب بزنه و گلبرگ‌های گل کم‌رنگ و ضعیف می‌شن.
  • کود دهی: برای تقویت گل بنفشه می‌تونید از کود حیوانی استفاده کنید تا گیاه شما مقاوم‌تر بشه.
گل بنفشه تازه

سنت و تاریخچه گل بنفشه برای ایرانیان

گل بنفشه، به‌عنوان یکی از زیباترین گل‌ها برای ایرانیان به حساب میاد. این گل رو در فصل بهار در بیشتر پارک‌ها و باغچه‌ها می‌تونید ببینید و به صورت طبیعی در شمال ایران رشد می‌کنه و امروزه نیز، در بیشتر شهرها و باغچه‌ها کاشته می‌شه. جالبه بدونین که به گل بنفشه گل زیر برف میگن، چون این گل باید در فصل سرد و زمستان کاشته بشه.

توجه داشته باشید که گل بنفشه چند نوع داره که قدیمی‌ترین نوع این گیاه، بنفشه دارویی هست که اثر درمانی داره. چند نوع دیگه هم گل بنفشه وجود داره که بیشتر برای تزیین و زینتی ازش استفاده می‌کنند.

جمع‌بندی

زیبایی گل بنفشه و مقاوم بودنش یکی از دلایل محبوبیت این خوشرنگ در بین مردم شده. اگه شرایط آب و هوایی منزل و محل زندگی شما سرد و معتدل است می‌تونید از کاشتن و پرورش این گیاه بسیار لذت ببرید و زیبایی باغچه و منزل خودتون رو چند برابر کنید. امیدواریم که این مطالب برای شما مفید باشه و کاشت گل بنفشه برای عید رو به خوبی انجام بدهید. 

درباره نویسنده:

علیرضا عاشق گل و گیاهه. ۱۲ سالی میشه که داره توی این زمینه فعالیت می‌کنه.
چندین سال توی خونه ها و ادارات و فروشگاه‌های مختلف، مسئول مراقبت و سرکشی از گیاهان بوده. چند جا گلخونه ی خونگی احداث کرده. علیرضا چند سالی میشه که سایت باماگل رو راه انداخته تا تجربیات خودش رو در خصوص نگهداری از گیاهان آپارتمانی اینجا قرار بده.

  • علیرضا اباصلتی
  • 17/12/1402
  • 445 بازدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت

درحال بارگذاری ...