مقاله تعویض گلدان برگ انجیری

بیشتر گیاهان حداقل هر چند سال یکبار نیاز به گلدون مجدد دارند. تعویض گلدون اگر به خوبی انجام نشه، ممکنه باعث شوک یا ریزش برگ بشه و برای گیاهان بزرگتر این کار مشکل‌تر باشه. توی این مقاله شما رو در مورد نحوه تعویض گلدون برگ انجیری ( پتوس حصیری) راهنمایی می‌کنیم، اما اول باید بدونین که کی باید گلدون گیاهتون رو تعویض کنین.

افزودن خاگ به گلدان تازه تعویض شده برگ انجیری

دلایل تعویض گلدون برگ انجیری

  1. اول اینکه گلدون فعلی براش کوچیک شده باشه و ریشه گیاه گلدون رو پر کرده باشه که در این حالت باید به گلدان بزرگتر منتقل بشه.
  2. دوم اینکه خاک گلدون فعلی نامناسب باشه و ما نیاز به گلدون جدید و خاک جدید برای گیاه داریم و در این حالت فقط حجم بیشتری از خاک گلدون تعویض میشه اگر نه سایز گلدون تغییری نمیکنه.
  3. سوم هم موقعی هست که ما آثار بیماری یا بی‌حالی در گیاه ببینیم و متوجه بشیم که باید خاک گلدون عوض بشه. مثلاً کود یا سم زیادی به خاک دادیم یا خاک به صورت شدیدی آلوده به آفات هست طوری که با سم دهی هم مشکلش برطرف نمیشه.

نکات تعویض گلدون برگ انجیری

حتماً موقعی تعویض گلدون کنیم که ریشه گیاه گلدون رو پر کرده باشه و بعد به سایز بزرگتر منتقل بشه؛ چرا که حتماً سایز ریشه گیاه و گلدون باید متناسب باشند.
یعنی اینکه گلدون جدید به اندازه یک سایز باید از گلدان قبلی بزرگتر باشه و مقداری از حجم ریشه‌ها بزرگتر باشه، وقتی گیاه به این حد رسید که ریشه اش پر شده بود موقع تعویض گلدون هست.

خارج شدن ریشه گیاه از یک گلدان منانستراکه نشان دهنده لزوم تعویض گلدان است

نحوه تعویض گلدان برگ انجیری

برای تعویض گلدون، گلدون جدید رو که تهش سوراخ شده، با مقدار کمی خاک پر میکنیم به طوری که ارتفاع گلدون قبلی این گلدون رو پر کنه و یکی دو سانت از لبه گلدون جدید برای آبیاری خالی باشه.
گیاه رو بین دوتا انگشت‌هامون قرار میدیم و کف دستمون رو روی سطح خاک طوری میذاریم که مواظب باشیم خاک نریزه. گلدون رو برمیگردونیم و آروم به لبه‌های اون ضربه میزنیم طوری که خاک به صورت قالب در بیاد این قالب رو داخل گلدون جدید که از قبل کف اون رو مقداری خاک ریختیم، میذاریم و بقیه فضای گلدون رو با خاک پر میکنیم و مقداری خاک رو فشار میدیم و پس از آن آبیاری می‌کنیم تا گیاه خودشو بگیره. آبیاری کمک میکنه حفره‌های بزرگ هوا از بین بره و ریشه‌ها ته نشین بشن.
ضمناً بهتره بعد از تعویض خاک یک روز گیاه تو مکان خنک‌تری باشه تا از شوک‌های حاصله در امان باشه.

یک گلدان برگ انجیری پس از تعویض گلدان

 

بعد از تعویض گلدون تنها کاری که باید انجام بدین اینه که گلدون رو به جای قبلیش برگرودنین. و طی چند ماه آینده حواستون بهش باشه. احتمالا برگ انجیری شما توی خونه جدیدش شادتر از همیشه باشه. به آبیاری برگ انجیری هم باید دقت کنید که ما مهم ترین نکاتش رو براتون تو مقاله آبیاری برگ انجیری جمع کردیم.

اگر این مقاله بهتون کمک کرده خوشحال میشیم تو قسمت نظرات دیدگاهتون رو با ما به اشتراک بذارین.

درباره نویسنده:

علیرضا عاشق گل و گیاهه. ۱۲ سالی میشه که داره توی این زمینه فعالیت می‌کنه.
چندین سال توی خونه ها و ادارات و فروشگاه‌های مختلف، مسئول مراقبت و سرکشی از گیاهان بوده. چند جا گلخونه ی خونگی احداث کرده. علیرضا چند سالی میشه که سایت باماگل رو راه انداخته تا تجربیات خودش رو در خصوص نگهداری از گیاهان آپارتمانی اینجا قرار بده.

  • علیرضا اباصلتی
  • 01/05/1402
  • 3686 بازدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت

درحال بارگذاری ...