مقاله هرس کردن برگ انجیری

اگرچه برگ انجیری به مراقبت زیادی نیاز نداره؛ اما اگر میخواین گیاهتون توی کل سال سالم باشه، باید ازش مراقبت کنین. آبیاری برگ‌انجیری و کوددهی دو نمونۀ واضح این مراقبت‌ها هستن، اما چند کار دیگه هم هست که هر بهار بهتره انجام بدین. یکی از اونا هرس کردنه.

هرس کردن برگ انجیری

برگ انجیری چه موقع به هرس نیاز داره؟

به طور کلی گیاهان آپارتمانی خیلی نیاز جدی به هرس کردن ندارن مگر در 3 مورد:

  1. اول اینکه بخوایم گیاه رو هرس کنیم طوری که فرم خاصی به اون ببخشیم.
  2. دوم اینکه قسمتی از بافت‌های گیاه آلوده یا مریض باشه و بخواهیم اونا را از بقیه گیاه جدا کنیم.
  3. سوم هم برای قلمه گیری و تکثیر برگ انجیری هرس رو انجام میدیم.

بهترین زمان برای هرس برگ انجیری کی هست؟

به طور کلی بهترین زمان برای هرس هر گیاه آپارتمانی، قبل از ورود به فصل رشد و خوابیدن اوناست. گیاهان در فصل زمستان به دلیل کمبود نور خورشید وارد دوره خواب میشن که مانع از تولید گلوکز برای ادامه رشد اونها میشه. در طی این دوره، گیاهان رشد کمی دارن یا اصلاً رشد نمی کنن و به آب کمتری نیاز دارند.

اکثر گیاهان در اوایل بهار از این دوره خواب بیرون میان، زمانی که روزها طولانی‌تر میشن و دما شروع به افزایش میکنه، این بهترین زمان برای هرس گیاهه؛ چون اونا در حال آماده شدن برای ورود به یک دوره فعالیت رشد بالا هستند، به این معنی که زمان بهتری برای ترمیم آسیب ناشی از هرس خواهند داشت.

کدوم قسمت برگ انجیری رو هرس کنیم؟

اینکه کدوم قسمت برگ انجیری رو هرس کنید، بستگی زیادی به هدف شما داره. دقت کنید هرس برای حذف بافت‌های مریض و زائد باید حتماً از بالای گره سالم باشه. گره به جایی گفته میشه که برگ روی ساقه از اون جا درمیاد؛ ولی هرس برای قلمه‌گیری و تکثیر باید از زیر گره باشه چون دقیقا همونجا ریشه‌زایی میکنه و ریشه میده.

تصویر گره ساقه گیاه

 

سخن آخر

اگرچه هرس گیاه کار خیلی مهمی نیست، اما اگر به درستی انجام بشه، برای یه گیاه سالم مفیده و میشه از ساقه‌های باقی مونده برای تکثیر برگ انجیری استفاده کرد.

ممنون از اینکه با باماگل همراه بودین.😁

درباره نویسنده:

علیرضا عاشق گل و گیاهه. ۱۲ سالی میشه که داره توی این زمینه فعالیت می‌کنه.
چندین سال توی خونه ها و ادارات و فروشگاه‌های مختلف، مسئول مراقبت و سرکشی از گیاهان بوده. چند جا گلخونه ی خونگی احداث کرده. علیرضا چند سالی میشه که سایت باماگل رو راه انداخته تا تجربیات خودش رو در خصوص نگهداری از گیاهان آپارتمانی اینجا قرار بده.

  • علیرضا اباصلتی
  • 03/05/1402
  • 2031 بازدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت

درحال بارگذاری ...