مقاله آموزش کاشت سبزه عید با گندم

سبزه عید، نماد شادابی و سرسبزی در سفره هفت سینه. به همین دلیل همه ما ایرانیان قبل از عید نوروز، به فکر کاشتن سبزه می‌ا‌فتیم. درسته که امروزه مردم با اکثر دانه‌های حبوبات و غلات سبزه تهیه می‌کنند، اما سبزه عید با گندم، یکی از سبزه‌هایی هست که از قدیم، تا کنون طرفداران زیادی داره.

سبزه گندم به دلیل شکل ظاهری، ماندگاری بالا، رشد سریع و همچنین نگهداری آسون بسیار طرفدار داره. کاشت سبزه عید با گندم بسیار آسون و راحته، اگه دوست دارید شما هم سبزه عید با گندم بکارید، تا انتهای مطلب باماگل همراه ما باشید. همچنین، خوبه بدونید که شما می‌تونید بهترین و زیباترین سبزه‌ها و وسایل هفت سین رو از سایت باماگل با ارسال سریع و به موقع تهیه کنید.

سبزه عید با گندم

نحوه کاشت سبزه عید با گندم

در این مقاله از سری آموزش کاشت سبزه عید، سبزه عید با گندم، یکی از سبزه‌های محبوب و زیبایی هست که در سفره هفت سین خودنمایی می‌کنه. این سبزه زیبا رو می‌تونید 10 روز مونده به عید نوروز بکارید. برای کاشت سبزه گندم، احتیاج به یک فنجان گندم سالم و بدون شکستگی، پارچه نخی، ماسه یا پنبه، صافی و ظرف مناسب برای کاشت دارید.

نکته قابل توجهی که باید برای کاشت سبزه عید با گندم بهش دقت کنید اینه که، باید از گندم‌های سالم و بدون شکستگی و همچنین پوست نگرفته استفاده کنید. اگر دانه‌های گندم، شکسته یا پوست گرفته باشند، روند جوانه‌زنی اتفاق نمی‌افته و سبزه شما خلوت و تنک رشد می‌کنه. بعد از آماده کردن گندم، باید اونها رو بشورید و به مدت 2 تا 3 روز درون آب خیس کنید. در طول این مدت باید آب گندم‌ها رو هر روز عوض کنید.

سبزه عید با گندم

آموزش کاشت سبزه گندم

بعد از خیس کردن گندم، باید اونها رو در آبکش بریزید تا آب اضافیشون خارج بشه. خواهید دید که گندم‌ها جوانه‌های کوچک سفید زده‌اند. سپس گندم‌ها رو لای یک پارچه نخی خیس و نازک بریزید، دقت کنید که باید زیر و روی گندم‌ها، حتما پارچه نخی باشد. حالا باید ظرفی که گندم‌ها در اون قرار داره رو جایی معتدل، مانند پشت پنجره یا پشت بخاری بزارید. در طول مدتی که گندم‌ها رو لای پارچه نگهداری می‌کنید، توجه داشته باشید که نباید پارچه خشک بشه و حتما با اسپری اونها رو آبپاشی کنید.

انتقال سبزه به ظرف اصلی

برای انتقال سبزه به ظرف اصلی، بعد از 2 تا 3 روز که جوانه‌ها رشد کردند می‌تونید اقدام کنید. به این ترتیب که ابتدا، کف ظرف اصلی رو پنبه یا ماسه قرار بدید و سپس به آرومی گندم‌های جوانه‌زده رو روی پنبه‌ها بریزید، مواظب باشید که جوانه‌ها نشکنه و ضربه نخوره. می‌تونید برای اینکه سبزه پری داشته باشید کمی روی هم گندم‌ها رو بریزید. البته خوبه بدونید، برای بستر رشد گندم می‌تونید از خاک نیز استفاده کنید؛ بعضی از افراد، فقط گندم‌ها رو داخل ظرف اصلی می‌ریزند و از بستر برای سبزه گندم استفاده نمی‌کنند.

بعد از اینکه گندم‌ها رو داخل ظرف اصلی انتقال دادید، باید روی اونها پارچه نخی بزارید و با اسپری آبپاشی کنید. دقت کنید که باید ظرف رو کنار پنجره و در جای معتدل قرار بدید. وقتی کمی جوانه‌ها رشد کردند و به سمت بالا حرکت کردند می‌تونید، پارچه رو از روی گندم‌ها بردارید. اما فراموش نکنید، همچنان باید همیشه روی گندم‌ها رو با اسپری آبپاشی کنید.

نکات مهم برای آماده کردن سبزه عید با گندم

برای کاشت سبزه عید با گندم، باید به نکاتی توجه کنید تا یک سبزه یک دست، صاف و پر داشته باشید. از نکات مهم سبزه عید با گندم می‌تونیم به موارد زیر اشاره کنیم.

  • استفاده از گندم سالم و تازه
  • خالی کردن آب اضافی داخل ظرف گندم بعد از جوانه زدن
  • بعد از اینکه سبزه شما کمی رشد کرد می‌تونید اون رو جای سرد و تاریک قرار بدید تا رشدش کم بشه.
  • سبزه گندم رو همیشه بچرخونید، تا همه سبزه یک دست و صاف رشد کنه.
  • گندم‌های جوانه زده رو به صورت پر داخل ظرف بریزید.
  • اگر خواستید از پنبه برای بستر رشد استفاده کنید، باید یک لایه نازک از پنبه در کف ظرف قرار بدید.
  • از ظرف با عمق کم، برای کاشت سبزه عید با گندم استفاده کنید.
  • از آب ولرم برای آبپاشی و خیساندن گندم‌ها استفاده کنید.

کاشت سبزه گندم در خاک

همونطور که اشاره کردیم سبزه عید با گندم، در خاک هم کاشته می‌شه. برای کاشت این سبزه در خاک به زمان کمتری برای آماده کردن سبزه احتیاج دارید. در این روش لازمه گندمی که 2 تا 3 روز خیس شده رو داخل ظرفی بریزید و با پارچه نخی نم‌دار بپوشونید، به یاد داشته باشید پارچه باید همیشه خیس باشه.

بعد از جوانه زدن گندم‌ها، در یک ظرف سفالی یا چینی، مقداری خاک پرلیت، کوکوپیت یا خاک ژله‌ای بریزید. مقدار خاکی که داخل ظرف می‌ریزید باید حداقل 2 تا 3 سانتی‌متر باشه. خوبه که کف ظرف سوراخ‌های کوچیکی برای جریان هوا و خروج آب اضافی داشته باشه.

بعد از این مرحله؛ باید گندم‌های جوانه زده رو، روی خاک بریزید و یک لایه نازک روی گندم‌ها خاک بپاشید و با اسپری روی خاک آبپاشی کنید. توجه کنید که سطح خاک اصلا نباید خشک بشه و اسپری آب رو حتما انجام بدید. همچنین مواظب باشید کف ظرف آب جمع نشه؛ زیرا ممکنه سبزه شما پوسیده و خراب بشه. بعد از چند روز سبزه گندم از خاک بیرون میاد و شما همچنان باید به آبپاشی سبزه ادامه بدید.

سبزه عید با گندم، در سبد و تنگ ماهی نیز کاشته می‌شه که بسیار زیبا و جذابه و به همین روش که توضیح دادیم تهیه می‌شه. در نهایت می‌تونید دور سبزه گندم رو، با روبان قرمز تزیین کنید تا هم زیبا بشه و هم اینکه از افتادن ساقه‌ها به اطراف جلوگیری کنه.

سبزه عید با گندم در ظرفی سفید

طریقه کاشت سبزه عید با گندم در خاک ژله‌ای

کاشت سبزه گندم در خاک ژله‌ای بسیار جذابه. برای آماده کردن سبزه گندم، ابتدا یک بسته خاک ژله‌ای رو داخل ظرف شیشه‌ای بریزید و آب اضافه کنید. بعد از 12 ساعت، خاک ژله‌ای کاملا بزرگ می‌شه و پف می‌کنه. سپس باید این دانه‌های رنگی و ژله‌ای رو داخل آبکش بریزید و آبکشی کنید و بعد این دانه‌ها رو داخل ظرف اصلی انتقال بدید.

دقت کنید که فقط دو سانتی‌متر باید از لبه ظرف اصلی خالی باشه. بعد کمی خاک ژله‌ای رو له کنید و روی دانه‌های رنگی و سالم بریزید، ضخامت این خاک له شده باید حدود نیم سانتی‌متر باشه. سپس یک نایلون روی ظرف بزارید و تا وقتی که نایلون روی ظرف باشه لازم نیست که درون ظرف آب اسپری کنید.

ظرف سبزه رو باید در یک مکان پرنور قرار بدید، اما توجه کنید که نور مستقیم به ظرف نتابه. بعد از دو روز، خواهید دید که جوانه‌ها بیرون اومده و می‌تونید نایلون رو از روی ظرف بردارید. دقت کنید دو تا سه بار در روز، سبزه رو آبپاشی کنید تا مرطوب باشه. سبزه عید با گندم در خاک ژله‌ای بسیار زیبا و جذابه که امروزه بسیار رایج شده. این سبزه بعد از دو هفته آماده هست و می‌تونید سر سفره هفت سین از اون استفاده کنید.

جمع‌بندی

سبزه عید با گندم یک سبزه دوست‌داشتنی و پرطرفداره که همیشه در سفره هفت سین ما ایرانی‌ها قرار داره. اگه هنوز به فکر درست کردن سبزه عید نوروز نیفتادین نگران نباشید؛ زیرا بهترین و جذاب‌ترین سبزه‌ها و وسایل هفت سین رو می‌تونید به راحتی و خیلی سریع از سایت باماگل تهیه کنید. در این مطلب از باماگل به طور کامل درباره؛ طریقه کاشت سبزه عید با گندم به همراه تمام نکات آن صحبت کردیم امیدواریم که این مطالب برایتان مفید باشه.   

 

درباره نویسنده:

علیرضا عاشق گل و گیاهه. ۱۲ سالی میشه که داره توی این زمینه فعالیت می‌کنه.
چندین سال توی خونه ها و ادارات و فروشگاه‌های مختلف، مسئول مراقبت و سرکشی از گیاهان بوده. چند جا گلخونه ی خونگی احداث کرده. علیرضا چند سالی میشه که سایت باماگل رو راه انداخته تا تجربیات خودش رو در خصوص نگهداری از گیاهان آپارتمانی اینجا قرار بده.

  • علیرضا اباصلتی
  • 20/12/1402
  • 1473 بازدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت

درحال بارگذاری ...