مقاله کاشت سبزه عید با عدس

سبزه، یکی از وسایل و اجزاء مهم و اصلی برای سفره هفت سین محسوب می‌شه. سبزه عید با عدس، از قدیم جزو سبزه‌های دوست‌داشتنی و محبوب در بین مردم کشورمون بوده و همه ما در روزهای آخر سال، به فکر درست کردن سبزه برای هفت سین هستیم. اگر دوست دارید سبزه عید نوروزتون رو خیلی سریع و آسون تهیه کنید، حتما به سایت باماگل مراجعه کنید.

همون‌طور که می‌دونید سبزه عدس یکی از زیباترین سبزه‌ها برای عید نوروز و هفت سین هست. قرار دادن سبزه در هفت سین، نماد زندگی دوباره و سبز شدن طبیعته، همچنین کاشتن سبزه نشان‌دهنده آرزوی برکت در سال جدید هست. اگر شما هم دوست دارید، سبزه عید با عدس تهیه کنید تا انتهای این مطلب باماگل همراه باشید.

سبزه عید با عدس

آموزش کاشت سبزه عید با عدس

در سری آموزش کاشت سبزه عید اینبار سراغ سبزه عدس که یکی از سبزه‌هایی هست که بسیار ساده و راحت تهیه می‌شه. برای کاشت سبزه عید با عدس، باید 16 تا 18 روز قبل از عید نوروز اقدام کنید. این سبزه اگر جای معتدل با نور مناسب باشه زودتر نیز رشد می‌کنه. بهتره بدونید که این سبزه در ظرف چینی یا سفالی خیلی زودتر و بهتر رشد می‌کنه. سبزه عدس رو می‌تونید به هر شکلی در ظرف و بشقاب بکارید.

نحوه کاشت سبزه عدس

برای کاشت سبزه عید با عدس، باید ابتدا به مقداری که لازم دارید یعنی ظرف موردنظرتان، عدس بردارید و روی اونها آب بریزید. تقریبا 2 تا 3 روز باید عدس درون آب خیس بشه، دقت کنید که آب عدس‌ها رو چند بار عوض کنید که عدس‌ها خراب نشه و بو نگیرن. بعد از سه روز، آب عدس‌ها رو خالی کنید و روشون به آرومی آب بریزید.

بعدش عدس‌ها رو، بین دو لایه پارچه خیس نخی و نازک بریزید و داخل کاسه یا سبد قرار بدید. توجه کنید که باید در جای تاریک و تقریبا گرم نگهداری بشه. حواستون باشه تا زمان جوانه زدن عدس‌ها، پارچه‌ی‌ روی اونها همیشه مرطوب باشه و اگر زیاد پارچه رو خیس کنید، ممکنه عدس‌های زیر پوسیده بشه و کپک بزنه.

بعد از جوانه زدن عدس‌ها، می‌تونید اونها رو داخل ظرف موردنظرتون بریزید و سعی کنید که کمی عدس‌ها، روی هم باشه تا سبزه پر و زیبایی داشته باشید. در مرحله بعد باید یک پارچه نخی نازک روی عدس‌ها بزارید و با اسپری پارچه رو خیس کنید. مواظب باشید که پارچه نباید خشک بشه، همچنین نباید زیر عدس‌ها آب جمع بشه، تا زمانی که جوانه‌های عدس، سبز نشده تقریبا سه روز باید این مراحل رو انجام بدید.

آموزش سبزه عید با عدس

وقتی جوانه‌ها سبز شدن و به طرف بالا حرکت کردن، می‌تونید پارچه رو بردارید و روزی دو تا سه بار به مقدار کم آب روی عدس‌ها اسپری کنید. توجه کنید که اگر آب زیر عدس‌ها جمع بشه حتما خارج کنید. هنگامی که کمی جوانه‌ها رشد کردند می‌تونید سبزه عید با عدس رو جایی معتدل مثل پشت پنجره قرار بدید و روزی یک بار آبپاشی کنید. حواستون باشه که نباید در جای سرد و تاریک باشه چون ممکنه سبزه شما خراب بشه.

در مرحله آخر می‌تونید برای تزیین سبزه عید با عدس یک روبان قرمز دور اون بکشید که هم باعث زیبایی و پرتر دیده شدن سبزه می‌شه و همچنین از خم شدن جوانه‌ها بر اثر رشد و بلند شدنشون جلوگیری می‌کنه.

نکات مهم درباره سبزه عید با عدس

درسته که کاشت سبزه کمی نیاز به مهارت داره اما با رعایت نکاتی می‌تونید یک سبزه پر و قشنگ آماده کنید. نکات مهمی که برای کاشت سبزه عید با عدس باید رعایت کنید عبارتند از:

  • استفاده از عدس سالم و تازه، اگر عدس‌هایی که برای سبزه می‌خواین بکارید سالم و تازه نباشند؛ جوانه نمی‌زنه و سبزه شما خراب می‌شه.
  • استفاده از ظرف سفالی یا چینی برای کاشت سبزه مانند بشقاب سفالی یا گلدون کوچیک
  • هر چه جایی که عدس‌ها و جوانه‌ها رو نگهداری کنید معتدل و با نور مناسب باشه، سبزه شما زودتر و بهتر رشد می‌کنه.
  • بعد از رشد کردن برگ‌ها اگر سبزه عدس رو جای آفتابی بزارید برگ‌هاش درشت‌تر و سبز‌تر می‌شه.
  • اگر سبزه عدس رو در سایه نگهداری کنید ساقه‌های اون نازک و ضعیف می‌شه.
  • دقت داشته باشید که بعد از خیس کردن عدس‌ها کمی حجمشون زیاد می‌شه.
  • بهتر هست که عدس‌ها رو با آب ولرم خیس کنید.
  • سبزه عدس‌ رو می‌تونید پشت پنجره نگهداری کنید که نه گرمای زیاد جوانه‌ها رو بسوزونه و نه سرما اونها رو از بین ببره.
  • اگر دوست دارید سبزه‌تون، سبز پررنگ باشه، باید نور خورشید بیشتری بهش تابیده بشه.
  • برای جلوگیری از پوسیدگی‌ عدس‌ها بهتر هست هر روز آب اونها رو عوض کنید.
  • عدس‌ها را مقداری روی هم بریزید تا سبزه پر و زیبایی داشته باشید.
  • وقتی که رشد سبزه عید شما به اندازه دلخواهتان رسید می‌تونید شب‌ها در مکان سردتری اون رو نگهداری کنید. این کار باعث می‌شه که سبزه شما خیلی بلند نشه.
  • هر چه عمق ظرف موردنظر شما کمتر باشه عمر سبزه عدس نیز بیشتر خواهد بود.
  • اگه سبزه عدس رو در محیط گرم نگهداری کنید، زیاد آبپاشی کنید، آب کف ظرف بمونه و همچنین میزان آبپاشی کم باشه، سبزه عدس زرد و پوسیده خواهد شد.
  • خوبه این نکته رو بدونید که وقتی سبزه عدس کمی رشد کرد و برگ‌ها سبز شد، ظرف یا بشقاب رو بچرخونید تا همه سبزه عدس یک دست و صاف رشد کنه. اگه این کار رو انجام ندید سبزه شما کج می‌شه و به سمت نور حرکت می‌کنه.
کاشت سبزه عید با عدس

مدت زمان ماندگاری سبزه عدس

سبزه عید با عدس ماندگاری بالایی داره و اگه شرایط دمایی مناسبی داشته باشه می‌تونید تا سه هفته بعد از عید نیز این سبزه رو نگهداری کنید. جالبه بدونید اگه شرایط نگهداری خوبی داشته باشه و جوانه‌های عدس پوسیده نشده باشند می‌تونید از اونها داخل سالاد و غذا نیز استفاده کنید.

کاشت سبزه عدس در خاک

حتما شنیده‌اید که می‌شه سبزه عدس رو توی خاک هم کاشت. سبزه عید با عدس در خاک، به مدت کمتری برای رشد نیاز دارد. برای کاشت سبزه عدس در خاک باید عدس رو خیس کنید و آب را چند بار عوض کنید. سپس در ظرف موردنظرتون که سفالی یا چینی هست مقداری خاک بریزید، می‌تونید از کوزه و یا گلدون سفالی استفاده کنید. بهتره کف ظرف سوراخ‌های ریزی برای خروج آب داشته باشه. توجه کنید که مقدار خاکی که می‌ریزید 3 تا 4 سانتی‌متر بیشتر نباشه.

در مرحله بعد، عدس‌های خیس شده رو روی خاک بریزید و یک لایه نازک خاک نیز روی آن بپاشید. سپس روی اونها آب بپاشید و ظرف رو پشت پنجره قرار بدید. دقت داشته باشید که نباید سطح روی خاک خشک بشه و هر روز باید آب اسپری کنید، بعد از چند روز جوانه‌ها سبز می‌شه.

توجه داشته باشید که سبزه عدس رو در ظرف و شکل‌های مختلف می‌تونید تهیه کنید. سبزه عید با عدس در سبد، تنگ ماهی، شکل توپ و غیره آماده می‌شه. این سبزه رو می‌تونید با سبزه ماش نیز به صورت ترکیبی در ظرف مخلوط کنید.

سبزه در ظرفی کوچک مربعی

جمع‌بندی

سبزه عید با عدس یکی از انواع روش‌های تهیه سبزه هست که بسیار ساده تهیه می‌شه. این سبزه هم ظاهر زیبایی داره و هم اینکه خیلی دیر خراب می‌شه. اگه تا کنون سبزه عدس درست نکردید و یا فکر می‌کنید دیر شده، می‌تونید بهترین و زیباترین سبزه‌ها رو به همراه هفت سین‌های زیبا از سایت باماگل تهیه کنید. خوبه بدونید که باماگل با ارسال سریع و به موقع می‌تونه به راحتی وسایل هفت سین و سبزه عید شما رو در اختیارتون قرار بده.      

درباره نویسنده:

علیرضا عاشق گل و گیاهه. ۱۲ سالی میشه که داره توی این زمینه فعالیت می‌کنه.
چندین سال توی خونه ها و ادارات و فروشگاه‌های مختلف، مسئول مراقبت و سرکشی از گیاهان بوده. چند جا گلخونه ی خونگی احداث کرده. علیرضا چند سالی میشه که سایت باماگل رو راه انداخته تا تجربیات خودش رو در خصوص نگهداری از گیاهان آپارتمانی اینجا قرار بده.

  • علیرضا اباصلتی
  • 21/12/1402
  • 511 بازدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت

درحال بارگذاری ...