مقاله کاشت سبزه عید با خاکشیر

در روزهای آخر اسفند و نزدیک بهار، همه ما به فکر کاشت سبزه و چیدن سفره هفت سین می‌شیم. اگه دوست دارید امسال فضای سبز زیبایی داخل خونه داشته باشید، پیشنهاد می‌کنیم به سایت باماگل مراجعه کنید و گل‌های بهاری زیبایی رو برای خانه و تراس‌ منزلتون تهیه کنید. همچنین از باماگل می‌تونید، هفت سین و سبزه‌های قشنگ و زیبایی برای عید نوروز آماده کنید.

عید نوروز اینقدر جذاب و شیرینه که از قدیم تمام رسوم و آداب این عید باستانی به یادگار مونده. یکی از این رسوم کاشتن سبزه هست، که در این مقاله درباره سبزه عید با خاکشیر مطالبی را بیان می‌کنیم. بنابراین تا انتها با، باماگل همراه باشید. 

آموزش کاشت سبزه عید با خاکشیر

امروزه اموزش کاشتن سبزه با بذرهای متفاوت بسیار رایج شده. خوبه که بدونید بیشتر دانه‌های حبوبات و غلات برای سبزه عید مناسب هستند. خاکشیر، دانه‌های ریزی هستند که نارنجی یا قهوه‌ای رنگه و مصرف خوارکی هم داره. این بذر، یکی از بذرهایی هست که به سرعت سبز می‌شه و احتیاجی نیست که زمان زیادی رو برای سبز شدن سپری کنه. اگه قبلا بذر و سبزه، سبز کرده باشید، می‌تونید به راحتی کاشت سبزه خاکشیر رو انجام بدید.

دانه‌ی خاکشیر، یکی از زیباترین و خوشرنگ‌ترین سبزه‌ها رو به شما می‌ده، اما به دلیل اینکه این دانه‌ها بسیار ریز هستند، این بذر رو نمی‌تونید داخل یه بشقاب و ظرف بزرگ با حجم زیاد بکارید. بنابراین؛ برای کاشتن سبزه عید با خاکشیر باید از یک پایه برای کاشت استفاده کنید که می‌تونید از یک اسفنج، کوزه، توپ، کلاه و هر شکل خلاقانه و زیبایی به عنوان پایه استفاده کنید.

آموزش کاشت سبزه عید با خاکشیر

توجه کنید که دانه خاکشیر و بذر شاهی دقیقا مانند هم کاشته می‌شوند. در ادمه مطلب آموزش کامل کاشت سبزه عید با خاکشیر رو توضیح می‌دیم.

کاشت سبزه خاکشیر روی اسفنج

برای کاشت سبزه عید با خاکشیر روی اسفنج، باید ابتدا دانه‌های خاکشیر رو از قبل خیس کنید. خاکشیر رو داخل ظرف بریزید و به اندازه یک بند انگشت روی اون آب بریزید. دقت کنید هر چه مقدار خاکشیر ته‌نشین شده بیشتر باشه، سبزه عید شما بهتر سبز می‌شه. سپس روی ظرف رو یه پارچه بکشید و 24 ساعت بزارید بمونه و بعد از یک شبانه‌روز دانه‌های خاکشیر کمی بزرگ و متورم می‌شن و برای کاشتن سبزه آماده هستند. به این نکته توجه کنید، با وجود ریز بودن دانه‌های خاکشیر بعد از سبز شدن، خیلی زیادتر دیده می‌شن. اگر بیشتر دوس دارین که سبزه عید با گندم رو آموزش ببینین در مقاله دیگه ای براتون مهیا کردیم.

سبزه عید با خاکشیر

در ادامه باید ظرف یا اسفنجی رو که دوست دارید انتخاب کنید. اسفنج رو می‌تونید به هر شکلی که دوست دارید؛ قلب، گرد، اشکال حیوانات و غیره طراحی کنید و سطح صاف و یک دستی رو روی اسفنج شکل بدید. توجه کنید، باید اسفنج رو خیس کنید و خاکشیرها رو روی اسفنج بریزید، می‌تونید با دست و یا به وسیله قاشق این کار رو انجام بدید.

سعی کنید همه قسمت‌های اسفنج رو یک اندازه و کامل، خاکشیر خیس شده بزنید تا سبزه عید شما به خوبی و یک ‌دست سبز بشه. سپس یه نایلون رو دو تا سوراخ بزنید و روی اسفنج بکشید، دقت کنید که نایلون به خاکشیرها نخوره و فاصله داشته باشه. نایلون باید دو روز روی اسفنج باشه و سه بار در روز با اسپری خاکشیرها رو آبپاشی کنید. هنگامی که جوانه‌های خاکشیر دیده شد، می‌تونید نایلون رو بردارید و مرتب با اسپری آبیاری کنید و در جای مناسب قرار بدید تا به خوبی رشد کنه و سبز بشه.

اگه به هر دلیلی نتونستید سبزه عید با خاکشیر رو سبز کنید نگران نباشید زیرا؛ باماگل بهترین و زیباترین سبزه‌های عید رو در اختیارتون میزاره. کافیه به سایت باماگل مراجعه کنید و سبزه موردنظرتون رو تهیه کنید.   

نکات مهم برای کاشت سبزه عید با خاکشیر

برای اینکه سبزه عید با خاکشیر، بهتر و یک دست سبز بشه باید به نکاتی توجه کنید.

سبزه عید خاکشیر
  • برای درست کردن سبزه خاکشیر، روزهای آخر و نزدیک به عید باید دست به کار بشید. دقت کنید که خاکشیر کمتر از یه هفته سبز می‌شه.
  • توجه کنید برای اینکه سبزه یک دست و پر داشته باشید باید از خاکشیر تازه استفاده کنید. اگه بذرها کهنه باشه، امکان سبز نشدن اونها خیلی زیاده.
  • برای هر استکان دانه خاکشیر تقریبا باید 5 استکان آب بریزید تا به خوبی آب رو جذب خودش کنه. بعد از سبز شدن نیز باید مرتب و به موقع آبپاشی بشه تا سبزه شما یک دست سبز بشه.
  • اگه خیلی عجله دارید می‌تونید به جای 24 ساعت، نصف روز یا 5 تا 6 ساعت خاکشیر رو خیس کنید. دانه خاکشیر بعد از خیس شدن لعاب‌دار می‌شه و برای چسبوندن روی هر سطحی آماده هست.
  • به این نکته توجه کنید که، برای اینکه سبزه عید با خاکشیر بهتر و یک دست سبز بشه نباید دانه‌های خاکشیر رو جای بسیار سرد نگهداری کنید.
  • اگه دوست داشتید می‌تونید به جای خاکشیر از بذر شاهی نیز استفاده کنید چون این دو دانه مانند یک دیگر کاشته و سبز می‌شه.
  • دقت کنید که یک لایه نازک از دانه‌های خاکشیر رو روی هر سطحی که می‌خواین بکارید بکشید زیرا؛ ممکنه ضخامت زیاد دانه‌ها باعث پوسیدگی سبزه بشه.

برای کاشت سبزه عید با خاکشیر از چه وسایلی می‌تونید استفاده کنید

علاوه‌بر اسفنج که بیشترین مدل و طرح رو می‌تونید روی اون اجرا کنید، از چند وسیله دیگه هم برای سبزه عید با خاکشیر می‌تونید استفاده کنید. از وسیله‌هایی که سبزه شما رو خیلی زیبا و جذاب می‌کنه؛ کوزه، کلاه، توپ، گلدون، تنگ ماهی، دامن عروسک، شکل درخت کاج، بشقاب، روی شیشه نوشابه و هر شکل جذابی که به ذهن شما می‌رسه. در ادامه روش سبز کردن روی چند وسیله که سبزه عید با خاکشیر بسیار زیبا و جذاب می‌شه رو توضیح می‌دهیم.

سبزه عید در فنجانی کوچک

سبزه خاکشیر روی کوزه

باید بگوییم که روش کاشت که در بالا توضیح دادیم برای همه وسیله‌ها یکسان هست. اما تفاوت‌های کوچکی با یکدیگر دارند که خوب است به آن توجه کنید. برای درست کردن سبزه عید با خاکشیر روی کوزه سفالی باید از یک جوراب نازک استفاده کنید. جوراب نازک رو روی کوزه بکشید و اون رو خیس کنید. حالا می‌تونید دانه‌های خاکشیر که از قبل خیس شدن رو روی تمام قسمت‌های جوراب بکشید و مانند اسفنج نایلون کشیده و بزارید سبز بشه.

سبزه خاکشیر با کلاه

برای درست کردن سبزه خاکشیر با کلاه، باید کلاهی که دیگر استفاده نمی‌کنید رو بردارید و روی اون یک لایه نازک پنبه قرار بدید. سپس روی پنبه‌ها رو با پارچه بسیار نازک یا جوراب زنانه نازک بپوشنید و خاکشیر خیس شده رو روی جوراب پخش کنید. دقت کنید که همه سطح جوراب روی کلاه به یک اندازه از دانه‌های خاکشیر کشیده بشه تا سبزه زیبا و یک دستی به شما بده.

سبزه عید با خاکشیر با روبانی قرمز

سبزه خاکشیر با توپ

یکی دیگر از شکل‌های جذاب برای سبز کردن خاکشیر، استفاده از توپ هست. به این ترتیب که باید روی توپ پلاستیکی یک لایه نازک پنبه یا اسفنج قرار بدید و روی اون رو با پارچه نازک بپوشونید. برای نگه داشتن پنبه یا اسفنج نازک روی توپ می‌تونید از نخ استفاده کنید. در ادامه سطح توپ رو آبپاشی کنید و یک لایه نازک خاکشیر خیس شده رو روی توپ بکشید و مانند اسفنج نایلون کشیده و منتظر سبز شدن آن باشید.

سبز خاکشیر با تنگ ماهی

برای کاشت سبزه عید با خاکشیر در تنگ ماهی می‌تونید کف تنگ ماهی رو یه لایه نازک پنبه بزارید و یک پارچه نازک روی پنبه‌ها قرار بدید. سطح پارچه رو خیس کنید و خاکشیر خیس شده رو روی پارچه بکشید. سپس یک نایلون روی تنگ بزارید و چند سوراخ ایجاد کنید و مانند روش قبل سبز کنید. برای زیباتر شدن سبزه خاکشیر با تنگ ماهی می‌تونید از سنگ‌های رنگی در اطراف و زیر پنبه‌ها استفاده کنید.

آموزش کاشت سبزه

سبزه خاکشیر با دامن عروسک

برای کاشت سبزه عید با عروسک می‌تونید از یک عروسک زیبا و سالم استفاده کنید. با استفاده از اسفنج برای عروسک دامن درست کنید و مانند روش‌ قبل، روی دامن پارچه نازک کشیده و خاکشیر رو بچسبونید و سبزه زیبایی رو آماده کنید.

شما می‌تونید با هر وسیله‌ای که دوست دارید سبزه عید با خاکشیر رو به همین روش که توضیح داده شد تهیه کنید و یک سفره هفت سین جذاب و زیبایی داشته باشید. در اینجا چند نمونه از پرطرفدارترین و زیباترین روش‌ها و وسیله‌های سبزه عید با خاکشیر رو توضیح دادیم.

جمع‌بندی

کاشت سبزه عید با خاکشیر یکی از بهترین و آسان‌ترین بذرهایی هست که می‌تونید برای عید نوروز ازش استفاده کنید. اگر فرصت آماده کردن سبزه عید با خاکشیر رو نداشتید می‌تونید این سبزه زیبا رو به همراه وسایل هفت سین از سایت باماگل تهیه کنید و سفره هفت ‌سین زیبا و جذابی امسال داشته باشید.

درباره نویسنده:

علیرضا عاشق گل و گیاهه. ۱۲ سالی میشه که داره توی این زمینه فعالیت می‌کنه.
چندین سال توی خونه ها و ادارات و فروشگاه‌های مختلف، مسئول مراقبت و سرکشی از گیاهان بوده. چند جا گلخونه ی خونگی احداث کرده. علیرضا چند سالی میشه که سایت باماگل رو راه انداخته تا تجربیات خودش رو در خصوص نگهداری از گیاهان آپارتمانی اینجا قرار بده.

  • علیرضا اباصلتی
  • 05/01/1403
  • 129 بازدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت

درحال بارگذاری ...